Speciella regler skyddar dig när du åker på en båtresa. Om båtresan är en del av en paketresa har du även skydd av de regler som gäller för paketresor.

Om du drabbas av ett inställt tåg eller ett försenat tåg med mer än en timme har du rätt till ersättning. Vänd dig alltid direkt till tågföretaget för att få ersättningen som du har rätt till.

Paketreselagen skyddar dig när du åker på en paketresa, en så kallad charterresa. Den ger dig bland annat skydd mot ändringar i resan som arrangören gör före eller under resan.

Om flyg är en del av din paketresa finns det speciella regler som skyddar dig i olika situationer. Texterna på flygsidorna handlar både om resenärer som gjort sin flygresa som en del av en paketresa och resenärer som köpt en reguljär flygbiljett.

Om du vill klaga på en resa eller något som hör till resan ska du i första hand vända dig till researrangören. Ofta löser sig ditt problem den vägen. Men om du och arrangören inte kommer överens finns det olika ställen dit du kan skicka en anmälan mot arrangören. Se till att du vänder dig till rätt ställe.

En resa kan avbrytas av olika skäl. Researrangören kan gå i konkurs vilket gör att du inte kan resa hem som planerat. Resan kan också avbrytas på grund av en naturkatastrof som gör det omöjligt att fullfölja resan.

Om resan eller innehållet i resan inte uppfyller vad du och arrangören kommit överens om kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd. Reklamera så snart du kan och alltid direkt till arrangörens representant på plats på resmålet.

Om flygbolaget eller researrangören går i konkurs kan det vara svårt att få tillbaka dina pengar om du har köpt en vanlig reguljärbiljett. Om du däremot flyger som en del i en paket- eller charterresa kan du få tillbaka pengar via resegarantin.

Om du har ett avtal med arrangören och arrangören vill ändra på resans innehåll måste det stå i avtalet att det är tillåtet. Men ändringarna kan ge dig rätt att avstå från resan eller få ekonomisk kompensation.

Ditt avtal med researrangören bestämmer vad ni har kommit överens om. Se till att du vet vad det innehåller. Det kan vara viktigt att veta om något går snett på resan.

Arrangören ska ge dig viss information innan resan. Se till att du får informationen du har rätt till och läs igenom informationen så att du vet vad du köper.

Om du vill reklamera din resa ska du i första hand vända dig till flygbolaget eller företaget som arrangerat din resa. Om ni inte kommer överens kan du få hjälp från annat håll.

Om du skadas när du flyger kan du ha rätt till skadestånd från flygbolaget. För att få skadestånd måste skadan ha uppstått ombord på planet eller vid ombordstigning eller avstigning. Dessutom måste du kunna visa att skadan har lett till kostnader för dig.

Uppdaterades:

Flygbolag har rätt att neka flygpassagerare att gå ombord på grund av överbokning. Men du har alltid rätt till assistans och service från flygbolaget om du nekas ombordstigning. EU:s regler ger dig även rätt till ekonomisk ersättning.