Bo Lilja
Uppdaterades:
PR - public relations, förknippas ofta med stora företag och det politiska etablissemanget som vill synas och höras i massmedia. De större företagen och de politiska partierna sänder ut mängder med pressreleaser varje dag. Är det intressanta budskap "nappar" journalisterna och skriver om det i sina tidningar, tar upp det i radio eller visar det på TV. Budskapet får en stor genomslagskraft och det är "gratis".
Uppdaterades:
Den 1 april 2004 gjordes ändringar i marknadsföringslagen som bland annat handlade om reklam via elektronisk post. Lagändringarna är gjorda för att anpassas till artikel 13 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/58/EG av den 12 juli 2002 om behandling av personuppgifter och integritetsskydd inom sektorn för elektronisk kommunikation (kommunikationsdataskyddsdirektivet).
Uppdaterades:
Internets största fördel är dess kostnadseffektivitet och räckvidd. Ditt företag har i teorin möjlighet att nå alla som finns uppkopplade. Möjligheten för små företag att konkurrera med stora företag har i och med Internets framväxt vuxit enormt. Storleken på din bildskärm är precis lika om du ser ett budskap från multijätteföretaget eller den lokala handlaren på hörnet.
Uppdaterades:
Du har tidigare i detta avsnitt läst om "problemen" med MLM. Trots dessa är det många som är med i MLM-strukturer som säljföretag eller som det oftast kallas, distributörer. Långt ifrån alla känner sig lurade in i systemet utan de är väl medvetna om förutsättningarna och har insett begränsningarna.
Uppdaterades:
Att bearbeta en marknad genom MLM, Multi Level Marketing, d.v.s. marknadsföring/försäljning på flera "inkomstrelaterade" nivåer, var till en början ett bra sätt för små tillverkare att nå ut till kunder.Numera har det i ett flertal fall urartat och många företag som verkar enligt konceptet kan betraktas som rena "skojarföretag". När du läst igenom detta kommer du att förstå varför.
Uppdaterades:
Hur blev resultatet av DM-aktiviteten? Blev resultatet det förväntade, det vill säga enligt de mål vi satt upp, eller blev resultatet mycket över det förväntade, eller fick vi inga svar alls? Orsakerna till det ena eller andra kan vara flera. Nedan några förklaringar på vad som kan ha hänt.
Uppdaterades:
Direktmarknadsföring är en metod som går ut på att ständigt fylla på mängden användbar information i företagets kunddatabas. Företaget utför en handling som ger en mätbar respons, till exempel ett utskick med svarskupong eller en telemarketingkampanj. Utifrån resultatet av en handling går företaget vidare för att utföra en ny mätbar handling o.s.v. Efterhand förfinas därmed företagets kunskap om sina befintliga kunder och genom denna kunskap förbättras och effektiviseras även införskaffandet av nya kunder.