Bo Lilja
Uppdaterades:
Det är inte alltid alldeles lätt att beskriva företagets konkurrenter. De företag som direkt konkurrerar med en liknande produkt eller tjänst är det inte särskilt svårt att hitta, men företag som konkurrerar på behovsnivån är det ibland svårare att bestämma, och även analysera effekterna av.
Uppdaterades:
Då man går igenom det egna företagets förutsättningar för att lyckas på marknaden är det viktigt att vara ärlig och objektiv. Det gäller att analysera företagets starka och svaga sidor samt se de möjligheter och hot som finns. Naturligtvis gäller det att förstärka och befästa de starka sidorna, utveckla de svaga sidorna till att bli starkare, utnyttja de möjligheter som finns samt undvika/avvärja hot.
Uppdaterades:
Uppdaterades:
Uppdaterades:
Uppdaterades:
Uppdaterades:
Bland ekonomer är det inte ovanligt att man pratar om den nya och den gamla ekonomin. Det finns naturligtvis ingen strikt gräns utan det har självfallet varit en naturlig utveckling men där teknologiska språng under de senaste åren gjort att bland annat marknadsföringsarbetet och kommunikationen med kunderna har förändrats.
När ett företag startar sin verksamhet, lanserar en ny produkt eller tjänst, behövs det en insats för att få de tilltänkta kunderna att uppmärksamma detta. Utan kunder och inkomsterna från dessa blir inte ett företag, eller en ny produkt/tjänst, särskilt långlivad. Men att göra sig hörd och sedd är bara en del av marknadsföringen. Det finns konkurrenter som vill sätta käppar i hjulet för företaget och göra det riktigt besvärligt för företaget att tjäna pengar genom att själva försöka vinna kundernas gunst och lämna så lite som möjligt över till andra.