Beskriv din vision och dina mål
 
Beskriv din vision och dina mål som du vill uppnå om 1 - 5 år. Hur stort är före- taget då? Kommer du att ha anställda? Kommer företaget att vara verksamt över ett större geografiskt område etc. 
 
Mål kan vara väldigt långsiktiga (strategiska) medan andra ska uppnås på relativt kort tid (operativa).
 
Om mål ska infrias på lite längre sikt är det viktigt att bryta ned dem i delmål. För företaget blir det lättare att se om man är på rätt väg och att "tidplanen" mot huvudmålet följs. Ett exempel på delmål kan vara en enskild produkts försäljningsvolym, ett annat delmål kan vara att få 100 nya kunder efter en reklamkampanj. Summan av alla delmål leder till att företagets övergripande mål nås.
 
Det är viktigt att målen är mätbara och realistiska. Är de inte mätbara kan företaget omöjligt veta om det är på rätt väg, eller hur långt på vägen mot målet man nått. Att fördela företagets resurser rätt blir också omöjligt.
 
Marknadsföring Mål

Naturligtvis har du drömmar om vad företagandet ska leda till, en god inkomst, kanske till och med att du bli rik, att få syssla med något du tycker är väldigt roligt. För att nå dit måste du ha visioner och ställa upp mål samt välja strategier som på bästa sätt leder fram till målet/målen.
 

När vi använder ordet marknaden är det oftast som ett samlande begrepp över ett visst branschområde. Livsmedelsmarknaden som exempel, är mycket stor och bred. Vad som ska räknas till livsmedelsmarknaden är många gånger diffust. Bonden, slakteriet, livsmedelsindustrin är självklara medan andra inte bör räknas in, t.ex. företaget som tillverkar gödning. Ibland är det lättare att tänka i dessa banor, råvaruproducent (bonden), livsmedelsindustri, livsmedelsgrossist, livsmedelsbutik.
 

Vem är du och vilken erfarenhet har du inom området där du tänker driva din verksamhet? Har du arbetat i branschen eller bedrivit hobbyverksamhet inom området? Vilka teoretiska kunskaper har du, d.v.s. vilka utbildningar och kurser har du genomgått? Har du ett nätverk av personer som kan hjälpa dig i starten och även därefter? Har du några personliga kontakter inom den bransch där du tänker vara verksam? Ska du driva företaget tillsammans med någon annan?

Uppdaterades:

Beskriv din grundläggande idé
 
Börja med att beskriv din produkt och/eller tjänst, din grundläggande idé. Se det som en kortfattad inledning på din affärsplan (under avsnitt 3 ska du mer utförligt och detaljerat beskriva din affärsidé). 
 
Ge även en generell beskrivning av produkten/tjänsten, hur det idag fungerar på din marknad.

Att ha en god idé är inte detsamma som att ha en bra affärsidé. Det är först när man ser att den idé man går och funderar över är möjlig att tjäna tillräckligt med pengar på, som den går att omvandla till en affärsidé. Det vill säga bygga ett företag kring.

Uppdaterades:

Genom att använda detta självstudiematerial i kombination med övrig information på webbplatsen expowera.se kommer säkert en del av dina frågor att besvaras. Med kunskap går det att undvika kostbara misstag i företagsstarten och i utvecklandet av företaget.

  Pay-Off-tid Grundinvestering Driftöverskott Pay-Off - tid i år Anm: Skriv siffrorna i en följd utan mellanslag.