Starta eget företag
Uppdaterades:
En inköpsprocess består av ett flertal steg. Vi förutsätter i detta avsnitt att ett behov har uppstått i företaget av att köpa in en vara eller tjänst. Produkten eller tjänsten har specificerats noga. I ett lite större företag kan inköpsprocessen starta med en inköpsanmodan eller beställningssedel som lämnats till den som är inköpsansvarig.
Vi har fått en mycket kraftig tillväxt av företag som bedriver e-handel över Internet. Många företag har lyckats bra medan andra försvunnit från marknaden. E-handel har för många mindre företag blivit en möjlighet för tillväxt. Nedan beskriver vi vad företaget bör tänka på då det börjar sälja via Internet.
Uppdaterades:
Vi antar nu att du har en lista över företag som du ska ringa till. Där det har funnits möjlighet har du identifierat namnet på den som är beslutsfattare. Du har förberett dig väl och har en viss kännedom om företaget du ska ringa till, kunskap om och argument för din egen produkt/tjänst samt god kunskap om konkurrenterna och deras respektive produkt eller tjänst.
Uppdaterades:
Att sälja via telefonen är många gånger ett effektivt och ekonomiskt alternativ för företag. Där produkten eller tjänsten inte är för komplex, produkten/tjänsten välkänd eller att företaget är välkänt, ger en bra utgångspunkt för telefonförsäljning. Även repetitionsförsäljning till redan befintliga kunder går utmärkt att göra via telefonen.
De flesta butiker betraktas idag som mer eller mindre självbetjänings- butiker. Många gånger är det bara personerna som finns i kassan som är tillgängliga för frågor och hjälp. Är det kö i kassan vill kanske inte den som har en fråga besvära utan går sin väg istället. Detta är naturligtvis ett dilemma.