Uppdaterades:

Denna lag har till syfte att främja en god prisinformation till konsumenter. Lagen ger regler för hur priset på varor och tjänster skall anges, att det skall finnas jämförpriser på vissa livsmedel, att moms skall vara inkluderat i priset mm.

Uppdaterades:

Marknadsföringslagen (2008:486) ingår som en del av det som kallas marknadsrätten. Andra lagar inom detta område är t.ex. prisinformationslagen, produktsäkerhetslagen.

Uppdaterades:

Som företagare gäller det att känna till en stor mängd lagar. Flera av lagarna har kommit till för att skydda konsumenter och är huvudsakligen tvingande, d.v.s. att du som företagare minst måste uppfylla det som lagen kräver.

Uppdaterades:

Ett företag säljer varor och/eller tjänster. För att kunna göra detta krävs att företaget skaffar resurser. Dessa resurser köps in från andra företag. För vissa företag, till exempel handelsföretaget, är inköpsfunktionen av avgörande betydelse för lönsamheten.

Uppdaterades:

Bokföring - eller i ett vidare begrepp Redovisning, är ett system för att ställa upp och behandla olika ekonomiska händelser i ett företag. Det arbete som görs för att ordna och bokföra (kontera) dessa händelser kallas bokföring. Den ekonomiska redovisningen innebär att ta fram ekonomiska rapporter, göra bokslut med mera utifrån det bokförda materialet.

Uppdaterades:

Företagsekonomi är ett stort och mycket omfattande område. Om du jämför med din Privatekonomi finns en hel del gemensamt. Du gör kalkyler över om du har råd att åka på den semesterresa du tänkt eller måste välja ett billigare alternativ, kanske gör du en budget över hushållsekonomin och bokför sedan inkomster och utgifter efterhand som de uppstår. Nytt hus eller ny bil måste du kanske låna pengar till osv.

Uppdaterades:

Dagligen översköljs vi av både bra och dålig reklam. Många människor påstår att de inte påverkas av reklam men trots detta finns det många bevis på att en lyckad reklamkampanj ökar företagets försäljning.

Uppdaterades:

Marknadsföring - att finna kunder för sin produkt eller tjänst på marknaden, att visa upp sig och göra sig hörd, är för alla företag en nyckelfaktor i ett framgångsrecept.

Uppdaterades:

De flesta av oss har lite olika uppfattningar om vad som ska räknas till försäljning. För somliga är det alla aktiviteter i ett företag som innebär en kundkontakt, eftersom de menar att varje handling som utförs mot kunden skapar positiva eller negativa signaler. För andra är det själva "ordertagandet" som är försäljning medan allt annat mer är att betrakta som marknadsföring.

När du startar din verksamhet behöver du ett försäkringsskydd. Vad för- säkringen ska omfatta är till stor del beroende av vilken typ av verksam- het som ska bedrivas. Tag kontakt med flera försäkringsbolag, beskriv din verksamhet och be om en offert. Förmodligen vill de även träffa dig och titta på eventuella lokaler, lås, brandskydd etc.

Många som startar ett företag gör det inom tjänstesektorn. Man har en kunskap som är säljbar och någon plats till varor, maskiner etc. behövs inte. Det enda som behövs är oftast ett skrivbord, dator och telefon. Besök görs ute hos kunden och skulle det någon gång behövas ett konferensrum hyrs det av t.ex. ett hotell.

Uppdaterades:

Lokalen - en av de största utgiftsposterna för ett nyetablerat företag, för många den största utgiften efter lönekostnaden. Ett hyreskontrakt kan också sträcka sig över flera år vilket kan ställa till problem av olika slag.

Många företag använder musik i sin verksamhet. Det kan vara hos frisören, solariet, caféet, restaurangen, diskoteket etc. Musiken får oss att koppla av och genom musikvalet går det att skapa både stämning och atmosfär. Tänk bara på att musik som spelas offentligt kostar pengar att använda.

Inom vissa branscher är det inte så enkelt att bara starta upp. För en del verksamheter krävs tillstånd av olika berörda myndigheter. Att ge tillstånd är myndigheternas möjlighet att kunna ha en viss kontroll över de företag som verkar inom områden där "samhällsmedborgaren" kan komma till skada eller råka illa ut på annat sätt. Verksamheter som livsmedelshantering, miljöfarlig verksamhet, yrkesmässig trafik och bevakning är exempel på verksamheter där tillstånd krävs.

För att få en F-skattsedel och ett F-skattebevis ("körkort för företagare") måste du lämna in en Skatte- och avgiftsanmälan. I den lämnar du bl.a. uppgifter som ligger till grund för beräkningen av din preliminära skatt. Det tar ca två veckor efter att du lämnat in ansökan tills du får din F-skattsedel och ditt F-skattebevis.

Den som bedriver näringsverksamhet ska själv betala in sin preliminär- skatt och sina socialavgifter.Som anställd är det arbetsgivaren som gör detta och den anställde har en A-skattsedel. När du startar en enskild firma eller ett handelsbolag/kommanditbolag måste du ansöka om att få en F-skattsedel genom att fylla i en blankett som heter "Skatte- och avgiftsanmälan" och lämna den till det lokala skattekontoret (numera kallat Skatteverket). F:et står för Företagare. För att kunna få en F-skattsedel finns vissa krav.

Uppdaterades:

Du har fattat ett beslut om att bli företagare. Det du först måste göra är att registrera företaget hos Bolagsverket. (OBS! Det är inget krav på att en enskild firma ska registreras - men vill du skydda ditt namn m.m. är det lämpligt.)