Varje annonsör skapar ett eget affiliateprogram i systemet. Vanligen sker annonsering via banners, textlänkar eller djuplänkar direkt till enskilda produkter/produktkategorier och man betalar för besök eller för köp. Ofta används en kaka (cookie) för att spåra vilken affiliate som skall ha betalt. Fördelen för en webbplatsägare är främst att flera annonsörer samlas på samma ställe, samtidigt som man kan få se fullständig statistik. Man slipper också utbetalningar från flera olika annonsörer i och med att affiliatenätverket står för all fakturering mot samtliga annonsörer. Nackdelen är att ägaren av tjänsten tar en inte oväsentlig del av annonsintäkter.
TradeDoubler är det mest kända av nätverken som är baserade i Sverige men det finns ett flertal andra stora aktörer (zanox, CJ, m.fl.). Globalt är Google genom sin tjänst Adsense den störste spelaren.
Affiliate
Affiliate (engelska för ”ansluten” eller ”anknuten”) används för en webbsajt som genom annonser dirigerar trafik av internetanvändare till en annan sajt. Ett affiliateprogram är en överenskommelse där de som driver en online-affärssida (en internetbutik till exempel) betalar en avgift, eller kommission, till affiliate-partnern för att vidarebefordra trafik till dem. Den som är affiliate länkar alltså vidare besökare till affärssidan mot betalning. Kommissionen kan vara för vad som kallas avslut, det vill säga då den som klickat på länken sedan genomför ett köp eller liknande, eller en liten ersättning för varje unik besökare som omdirigerats.
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.