Det finns tre olika synsätt:
- Intern:
Företaget fokuserar på att jämföra sig mot sina egna enheter t.ex. divisioner och dotterbolag.
- Konkurrens:
Företaget fokuserar på konkurrenterna inom samma bransch. Både likheter och skillnader analyseras.
- Funktion:
Även detta synsätt fokuserar på de externa, dock ej på konkurrenterna. I stället ser man till framstående företag överlag, så kallade ”bäst i klassen”. Det är oftast en process som kostar företagen mycket pengar i och med att man gör flera undersökningar både externt och internt i företaget. Resekostnader kan också förekomma om man ska jämföra med andra konkurrenter i andra länder eller om man är ett väldigt globalt företag, men oftast tar denna kostnad ut sig när man ser vilka fördelar det innebär att tillämpa benchmarking.
Rekommenderade svenska motsvarigheter till uttrycket:
riktmärkning, prestandajämförelse, prestandamätning.
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.