På ett webbcommunity kan man bli medlem mot betalning eller ofta gratis. I regel måste man registrera sig på sajten för att kunna ta del av hela innehållet. Ett syfte att bli medlem kan vara att skapa kontakt med likasinnade. Därför finns det olika möjligheter för medlemmarna att presentera sig med ålder, bostadsort, intressen eller åsikter. På många communityn får man även tillgång till exempelvis en personlig gästbok och blogg. Ofta finns det även allmänna diskussionsforum och ibland en gemensam chatt. Man brukar kunna se vilka andra som är inloggade och samla sina kontakter i en lista.
Det finns mängder av communityn; stora och små, rikstäckande och lokala, öppna för allmänheten eller slutna. Vissa communityn är bundna till subkulturer.
Man kan också klassificera en del av de system för internkommunikation (intranät) som används på många arbetsplatser och skolor som communityn, eftersom även de är forum där användarna kan mötas, kommunicera, visa upp vilka de är och vad de är intresserade av.
Videocommunityn inriktar sig på videoklipp. Ett exempel på videocommunity är Youtube.
Communitypionjärer och experter
- Sherry Turkle, en professor som har forskat om nätgemenskap.
- Mark Zuckerberg, skapare av nätverket Facebook.
- Rickard Ericsson, skapare av en av världens första community – Lunarstorm
Läs mer om:
Marknadsföring
Digital marknadsföring
Sociala medier
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.