Företagsnamn

Företagsnamnet är företagets fasad utåt. Det ska underlätta för kunder och andra att hitta till just ditt företag. Namnet ska göra det möjligt att skilja ditt företag från andra företag, föreningar och varumärken.
 

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Sök på namnförslag

I verksamt.se kan du söka på namnförslag och göra en snabbkoll för att se om de finns registrerade eller inte.
 

Kort checklista för företagsnamn

  • Namnet ska göra det möjligt att skilja ditt företag från andra företag, föreningar och varumärken (särskiljningsförmåga).
     
  • Namnet ska inte kunna förväxlas med andra företagsnamn eller varumärken (förväxlingsbarhet).
     
  • Namnet får inte innehålla något som kan uppfattas som någon annans egenartade efternamn om användningen av det kan vara till nackdel för den som har det namnet.
     
  • Uppgifterna i namnet ska stämma med verkligheten och företagets verksamhet.
     
  • Namnet får inte innehålla något som kränker någons upphovsrätt.
     
  • Namnet får inte innehålla diskriminerande eller förolämpande ord och uttryck.
     

Beställ inte domännamn eller annat innan namnet är godkänt

Tänk på att inte beställa domännamn, trycksaker, skyltar eller liknande förrän registreringen av ditt företagsnamn är klar.
 

Vad betyder ordet firma?

Allmänt används firma ofta synonymt till orden företag eller bolag. Men juridiskt har ordet en annan betydelse: företagsnamn.
 

Läs mer om:
Företagsformer

Källa:
Bolagsverket

Lämna en kommentar