Motivering för ett företag att ta in en konsult kan vara att få in expertkunskap inom ett område där man behöver det.
Vanligare är att det är ett alternativ till att anställa folk, ganska likt bemanningsverksamhet. Sådana konsultuppdrag kan vara i åratal per person och kundföretag. De inleds ofta med en intervju, mer eller mindre likt en anställningsintervju. Fördelen för kundföretaget är att uppdraget lätt kan avslutas, när man behöver färre personer, och att konsulten lätt kan flyttas mellan olika avdelningar efter behov, vilket är svårare med anställda.
Man kan reflektera över den ursprungliga definitionen ”kvalificerade arbetsuppgifter” (äkta konsultföretag) och att hyra ytterligare två händer (de nya bemannings-företagen).
Arbetsvillkor
Konsulter är vanligen egna företagare (solokonsulter) eller anställda av ett konsultföretag. De som är anställda på företaget kan antingen jobba i ett team med flera konsulter eller alternativt på egen hand komma ut och jobba hos kunden i likhet med en vanlig anställd.
Konsultprofil
Som ett verktyg för att marknadsföra konsulten och visa på hans/hennes kompetens används en beskrivning som kallas konsultprofil.
Konsultprofilen visar, på samma sätt som i ett cv, en persons yrkesmeriter men fokuserar oftast mindre på tidigare anställningar och mer på enskilda uppdrag. De personliga egenskaperna är ofta nedtonade eller saknas helt.
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.