Marknadsekonomi

Vi lever i en marknadsekonomi där ”marknaden” styr efterfrågan och utbud. Visserligen inte i en ren marknadsekonomi utan mer i en blandekonomi där vissa delar av marknadsekonomin regleras av exempelvis lagar eller andra politiska beslut.
 

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Hur fungerar en ren (fullständig) marknadsekonomi?

Låt oss först konstatera att detta blir ett teoretiskt resonemang eftersom en ”fullständig” marknadsekonomi förmodligen inte existerar. För att en sådan ska existera får inte staten reglera eller subventionera företagen, marknaden, på något sätt – vilket inte är särskilt troligt.

Utgångspunkten i en marknadsekonomi är att människor strävar efter att maximera sin nytta genom att rationellt agera på den information de får.För detta krävs fullständig information, är naturligtvis svårt att få, vilket innebär att en kund inte alltid handlar rationellt. För företagens del gäller i en marknadsekonomi att de strävar efter att maximera sin vinst. Företagen är privatägda och ägarna vill ha bästa möjliga avkastning på insatt kapital.

Det råder fri konkurrens och antalet företag på en viss marknad är så många att inte ett eller ett fåtal dominerar. Företagen producerar utifrån de behov och krav som marknaden har. Eftersom de konkurrerar med varandra måste de ständigt arbeta med att förbättra sina varor och tjänster och kunna tillverka dem till lägre kostnader än konkurrenterna. Teoretiskt innebär det att samhällets resurser används på ett optimalt sätt.

Om lönsamheten är stor på en viss marknad lockas företag att etablera sig där. Utbudet blir större och priserna sjunker. De företag som är ineffektiva och inte klarar konkurrensen försvinner från marknaden.

Priset bestäms av utbud och efterfrågan. Det är konsumenternas fria val som styr vad som produceras. Är utbudet stort och efterfrågan liten sjunker priset. Är utbudet litet och efterfrågan stor blir priset högt. (Anm. Fundera lite över bostadspriserna i olika delar av landet. Vad händer om antalet bostäder kraftigt ökar där priserna är höga?)

Genom de fria marknadskrafterna utnyttjas samhällets resurser på det mest optimala sättet. Det leder till att konsumenternas behov tillfredställs utifrån deras önskemål genom de val de gör. De ”bästa” företagen överlever och de som inte kan hävda sig i konkurrensen får lämna marknaden.

Nyckelord i en marknadsekonomi:

Nyttomaximering av konsumenter.

Fullständig valfrihet för konsumenterna när det gäller att använda sina pengar.

Vinstmaximering av företag.

Fri företagsetablering och fri konkurrens på marknaden.

Effektivitet genom att samhällets resurser utnyttjas på bästa sätt. 
 

Läs mer om:
Företagsekonomi

Lämna en kommentar