Olika webbplatser som nyhets- och vädertjänster, och sociala medier som Facebook, Twitter och Google+, har även dessa utvecklat egna applikationer för användande på mobila enheter. Fördelar med att använda mobila applikationer framför en vanlig webbläsare är att det går snabbare att starta appen än att vänta på nedladdning av webbsidan, och att appen kan vara bättre anpassad till den aktuella mobila enheten, och kan utbyta information med andra appar. En mobilapplikation kan också i högre grad utnyttja telefonens hårdvara som kamera, gps och inbyggda funktioner som adressboken, jämfört vad motsvarande mobilanpassade webbsida kan. En mobil widget kan likna eller distribueras tillsammans med en mobil app, och kan starta appen. Världens mest använda mobilapplikationer (baserat på antal procent av smartphone-användare världen över som har använt appen den senaste månaden under första halvåret 2013) var:[1]
- Google Maps (55%)
- Facebook (44%)
- Youtube (35%)
- Google+ (30%)
- Weixin/WeChat (27%)
- Twitter (22%)
- Skype (22%)
- Facebook Messenger (22%)
- Whatsapp (17%)
- Instagram (11%)
Onlinebutiker
Flera av de stora utvecklarna av mobila operativsystem erbjuder en onlinebutik varifrån användaren enkelt kan ladda ner och installera appar, betal- såväl som gratisversioner.
- Till Apples IOS-enheter hittar man appar på App Store
Exempel på enheter: Apple Iphone, Apple Ipad
- Google erbjuder Android-appar genom Google Play (tidigare Android Market) eller Amazon appstore [2]
Exempel på enheter: Samsung Galaxy S II, HTC Desire HD, Sony Ericsson Xperia Play, ASUS EeePad Transformer
- Nokias utbud finns på Nokia Store, tidigare Ovi store.
Exempel på enheter: Nokia E6, Nokia X7
Noter
- ”The 10 Most Frequently Used Smartphone Apps”. Mashable. 5 augusti 2013. Läst 5 augusti 2013.
- ”Amazon Appstore”
Läs mer om:
Marknadsföring
Digital marknadsföring
Sociala medier
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.