Pålägg

Företag som arbetar med varuhandel räknar med pålägg och marginal. Den direkta kostnaden är varukostnaden medan övriga kostnader är indirekta och brukar kallas rörelsekostnader. Vid priskalkylering gör företaget (oftast en butik) ett pålägg för rörelsekostnaderna samt önskad vinst ovanpå varukostnaden. 

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Pålägg

Pålägget är det som varuhandelsföretaget lägger ovanpå varukost- naden när de prissätter sina produkter. Pålägget beräknas genom att företaget summerar alla budgeterade indirekta kostnader (rörelsekostnader) och det man vill ha i vinst. Den summan divideras sedan med varukostnaden och görs om till procent för att det ska bli lätt att räkna pålägg på enskilda varor. 

Varukostnaden är summan av varornas inköpspris och hemtagnings- kostnad (frakt och försäkring). Hemtagningskostnaden för en butik brukar inte vara särskilt hög eftersom frakt m.m. oftast ingår då en grossist levererar. Grossisten som själv är ett varuhandelsföretag kan ha höga hemtagnings- kostnader då varor kanske köps från andra sidan jordklotet (t.ex. frukt och grönsaker).

För prissättningen av en produkt se skissen nedan.

Läs mer om:
Kalkylering

Lämna en kommentar