Google är en stor PPC-aktör, och placerar annonserna såväl på sina egna sajter som hos partners. Yahoo och Eniro är andra företag som erbjuder sponsrade länkar.
Tekniken för att mäta klick på flashannonser kallas ibland för Clicktag. I motsats till en enkel bild, där länkningen sköts av HTML-kod oberoende av bilden, innehåller en flashfil en inbakad webbadress dit den länkar. Det kan innebära problem i en del situationer, då man behöver den extra flexibilitet det ger att kunna ändra adressen dit annonsen länkar, oberoende av vilken fil som används. Den de facto-standard som de stora annonsnätverken (Google, Tradedoubler, med flera) använder är att ange webbadressen utanför flashfilen via en variabel. Namnet på variabeln är ”clickTAG”. (Notera de små respektive stora bokstäverna.)
Läs mer om:
World Wide Web
Webbanalys
Sökmotormarknadsföring
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.