Om vi tar en hyreskostnad som exempel, där hyran betalas ett halvår i förskott i september, fås följande resonemang. Halva hyresutgiften gäller månaderna okt-dec medan den andra halvan av utgiften gäller jan-mars. Skulle företaget ta upp hela utgiften som en kostnad det första året blir resultatet sämre det året medan resultatet följande år blir motsvarande bättre. Ur resultatsynpunkt inte särskilt ”rättvist”. Motsvarande gäller företaget som får hyresintäkten.
För företag med lager, till exempel ett varuhandelsföretag, gäller följande för att få fram varukostnaden för de förbrukade (sålda) varorna under verksamhetsåret (perioden).
Varulager vid årets början | |
+ | Inköp under året |
|
|
= | Sammanlagt varuvärde |
– | Varulagret vid årets slut |
|
|
= | Årets varukostnad |
För att klara av detta krävs en inventering av lagret vid årets slut.
Exempel
Företaget betalar sin hyresräkning två gånger per år. I september betalas hyra för perioden oktober till och med mars året där på. Hyresutgiften är 60 000 kr.
Företaget måste periodisera hyran. Det görs genom att 30 000 kr lyfts bort, periodiseras, från utgiftskontot hyreskostnader. De 30 000 kr som lyfts bort belastar sedan utgiftskontot hyreskostnader året därpå.
Läs mer om:
Bokföring
Bokföringens grunder
Bokföringens viktigaste begrepp
Bokföringsexempel