Beslutsprocessen
PPS delar upp beslutsprocessen i åtta olika beslutspunkter (BP). Vid dessa beslutspunkter gör projektets styrgrupp en bedömning om projektets fortlevnad baserat på den affärsmässiga situationen i projektet och tar därefter beslut om att fortsätta, förändra eller lägga ner projektet.
Under förberedelsefasen:
BP1: Beslut om att starta projektet och initiera förberedelserna
BP2: Beslut om att fortsätta, avbryta eller göra om förberedelsearbete
BP3: Beslut om att det finns tillräckligt bra underlag för att göra ett åtagande för resterande del av projektet
Under genomförandet:
BP4: Beslut att starta genomförandet
BP5: Beslut om att fortsätta eller förändra projektåtagandet
BP6: Beslut om att godkänna leverans av projektets delresultat eller slutresultat
Under projektavvecklingen:
BP7: Beslut om att godkänna överlämning av ansvaret för projektets resultat till förvaltningen
BP8: Beslut om att avsluta projektet
Styrande dokument
PPS beskriver ett antal styrande dokument:
- Projektdirektiv Ge underlag och förutsättningar för start av projektet samt ange styrande ramar för förberedelsearbetet.
- Projektplan, Identifiera, definiera och avgränsa projektets åtagande.
- Statusrapport, Beskriva aktuellt status och prognos för projektet.
- Slutrapport, Redovisa projektets måluppfyllelse, olika deltagargruppers erfarenheter samt ge rekommendation till ett förbättrat arbetssättprojektets slutrapport beskrivande projektförlopp och erfarenheter.
Färdigheter för projektstyrning
PPS beskriver ett 70-tal olika färdigheter för program-, portfölj- och projektstyrning bland annat hur man förbereder och planerar ett projekt.
Noter
- ”Verktyg som mjölkar ur det mesta”. Metro Teknik. 14-20 maj 2008.
Läs mer om:
Projekt
Projektledning
Projektledare
Projektstyrningsmodell
PROPS
Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;
Den använder sig av material från Wikipedia.