- Momsrapport
Visar vad företaget ska betala in i moms.
- Verifikationslista
Går lätt att kontrollera verifikationerna från listan. Placera den gärna först efter varje period som slutförts i bokföringspärmen – det blir då lätt att se var en viss verifikation finns.
- Resultatrapport
Är en sammanställning av företagets intäkter och kostnader under perioden.
- Balansrapport
Visar företagets tillgångar och skulder vid en specifik tidpunkt – i detta fall efter periodens slut.
Det allra viktigaste med resultat- och balansrapporten är det arbete som läggs ned på att tolka siffrorna. Varför resultatet ser ut på just det sättet som rapporten visar. Helt enkelt det som lett fram till att siffrorna blev som de blev, vad företaget gjort som varit bra respektive mindre bra.
Balansrapporten visar företagets likviditet, hur stora kundfordringar företaget har, storleken på leverantörsskulderna och om företaget har en momsskuld eller en momsfordran.
Läs mer om:
Bokföring
Bokföringens grunder
Bokföringens viktigaste begrepp
Rapporter