Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer kan man försöka att till webbplatsägarens fördel optimera den bedömning av en webbsida som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till.
 

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Rangordning av webbsidor genom sökmotoroptimering

De som står bakom en sökmotor vill i allmänhet att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för dem som söker på en viss fras (sökord/nyckelord), samtidigt som webbplatsägare å andra sidan vill ha så många besökare som möjligt till sina webbplatser. Sökmotorernas algoritmer utvecklas ständigt i syfte att förbättra sökresultatens relevans, medan webbplatsägarna försöker att finna och implementera metoder, metoder för sökmotoroptimering, för att göra att deras webbsidor av algoritmerna uppfattas som mer relevanta.

I sökmotorernas barndom figurerade enkla metoder för att påverka algoritmerna, såsom att fylla en webbsida med ord och namn som inte syntes för vanliga besökare (men däremot av sökmotorernas rangordningsalgoritmer), eller att upprepa ett visst ord i webbsidans titelrad, et cetera. Problemet med dessa metoder var att de i objektiv mening inte gjorde webbsidorna mer relevanta för besökare utan istället försämrade sökmotorernas sökresultat, varför rangordningsalgoritmerna med tiden ändrats så att användning av denna sorts sökmotoroptimering inte skulle premieras. Numera kan den typ av sökmotoroptimering som bedöms vara till för att medvetet lura sökmotorerna visserligen ge en bra placering under kortare perioder, men senare straffas av sökmotorn med att webbplatsen helt stryks ur sökresultaten.

Sökmotorerna strävar numera efter att belöna sådana saker som är till nytta för surfaren, såsom god kvalitet, fyllighet, unikt och omfattande material samt användarvänlighet.

Sökmotorn Google, som i dagsläget i allmänhet anses vara den viktigaste sökmotorn att optimera för, använder sig bland annat av en algoritm som kallas PageRank för att mäta vilken status en viss sida har på nätet. Värdet av denna algoritm har på senare tid ifrågasatts då man kunnat konstatera att sidor med låg PageRank (på en skala 0–10 enligt Google Toolbar) kan ranka högre än sidor med hög PageRank. PageRank ses numera därför närmast som en indikator för vilket förtroende Google har för en webbplats.
 

Metoder för sökmotoroptimering

En vanligt förekommande uppdelning av tekniker för sökmotoroptimering är mellan onpage– och offpage-metoder.

Onpage-metoder
Sökmotoroptimering onpage går traditionellt ut på att modifiera den egna webbsidan och webbplatsen så att den tilltalar rangordningsalgoritmerna. Denna typ av sökmotoroptimering kan inkludera sådant som

  • att nämna viktiga nyckelord högt upp på sidan
  • att formatera rubriker med HTML-taggar som h1, h2 eller h3 och se till att inkludera viktiga nyckelord i dessa rubriker
  • att använda unik text i title-taggen på varje sida på sajten och se till denna text överensstämmer, dels med h1-rubriken, dels med den länktext som används internt på webbplatsen
  • att vid användning av bilder skriva ut nyckelorden i text, inte enbart med grafiska bilder
  • att inte använda scriptspråk såsom JavaScript, Flash och DHTML alltför mycket, eftersom det gör webbsidan svårtolkad för sökmotorer
  • att länka internt med sökorden som s.k. ankartext (länkad text).

Text som inte syns för läsaren (exempelvis text med samma färg som bakgrunden eller med liten typgrad) fungerar inte längre, bland annat på grund av sökmotorerna väger in att sådan ”osynlig” text inte är relevant för sidans besökare, och att det istället är viktigare att nyckelordstätheten är hög.

Offpage-metoder
Sökmotoroptimering offpage handlar om att öka sidans tillgänglighet från andra webbplatser. Ifall det finns många länkar från andra relevanta sidor så stiger sidan i aktning hos sökmotorn. Alltså är det viktigt

  • att få andra webbsidor, främst sådana som behandlar samma ämne, att länka till sidan som ska sökmotoroptimeras
  • att ankartexten som används i länkarna är relevant sett till sidans innehåll och de sökord man optimerar mot.
     

Läs mer om:
World Wide Web
Webbanalys

Denna artikel omfattas av Creative Commons Erkännande-Dela Lika-licens;

Den använder sig av material från Wikipedia.

Lämna en kommentar