Från och med 1 maj 2017 ska utländska företag utan fast driftställe också använda kassaregister
Du med utländskt företag som i Sverige säljer varor eller tjänster ska från och med den 1 maj 2017 använda kassaregister i samma utsträckning som svenska företag. Utländska företag ska använda kassaregister som motsvarar svenska bestämmelser.
Du kan som alternativ använda ett utländskt kassaregister som uppfyller likvärdiga krav som Sverige har. Det ska ha prövats enligt bestämmelserna i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Elektroniska betalningar
Alla former av elektroniska betalningar ska enligt Skatteverket jämställas med betalning med kontokort. Exempel på elektroniska betalningar är när en kund använder sin mobiltelefon för att betala via en app. Rätt betalmedel ska synas i kassaregistret och på kvittot.
Anmäl kassaregister
Anmäl kassaregister, ändra uppgifter och felanmäl i Skatteverkets tjänst Kassaregister.
Tillverkardeklarerade kassaregister och certifierade kontrollenheter
Skatteverket testar inte om ett tillverkardeklarerat kassaregister uppfyller de föreskrivna kraven, utan det är tillverkarens ansvar.
Listorna uppdateras regelbundet.
Frågor och svar om Kassaregister
Lagens tillämpning m.m.
Krav på kassaregister
Kontrollenhet till kassaregister
Användning av kassaregister
Skatteverkets tillsyn och kontroll av kassaregister
Källa: Skatteverket 2018
Läs mer om:
Så här anmäler du kassaregister
Så här använder du kassaregister
Undantag från krav på kassaregister
Torg- och marknadshandel med kassaregister
Tillsyns- och kontrollbesök kassaregister