Vad är rot- och rutavdrag?
Rot- och rutavdrag är en skattereduktion som ges till privatpersoner för vissa typer av arbeten som utförs i bostaden. Om du och din kund kommer överens om att rot- eller rutavdraget ska användas drar du av en del av arbetskostnaden på fakturan till din kund. Du begär sedan utbetalning från Skatteverket med motsvarande belopp.
Arbeten som ger rätt till rotavdrag
Rotarbeten, det vill säga renovering, -ombyggnad och tillbyggnadsarbeten, kan ge rätt till rotavdrag om de utförs i, eller i nära anslutning till, en bostad som din kund äger och bor i eller använder som fritidsbostad. Din kund kan få rotavdrag för arbeten som utförs i kundens ägarlägenhet men inte på de gemensamma delarna av fastigheten, såsom yttertak- och väggar, hiss eller trapphus.
Din kund får däremot inte rotavdrag för att bygga ett helt nytt hus eller en friliggande byggnad (exempelvis ett garage).
Arbeten som ger rätt till rutavdrag
Rutarbete, det vill säga hushållsarbete, som kan ge rätt till rutavdrag om de utförs i en bostad som din kund bor i eller använder som fritidsbostad är till exempel följande:
- barnpassning
- flyttjänster
- IT-tjänster
- kläd- och textilvård
- personlig hjälp och omsorg
- städ- och rengöringsarbeten
- snöskottning
- trädgårdsarbete
Endast arbetskostnaden ger rätt till avdrag
Det är endast arbetskostnaden som ger rätt till rot- och rutavdrag. Rot- och rutavdraget är tillsammans på max 50 000 kr per person och år.
- Rotavdraget får vara max 30 procent av arbetskostnaden.
- Rotavdraget får max uppgå till 50 000 kronor per person.
- Rutavdraget får vara max 50 procent av arbetskostnaden.
- Personer som inte har fyllt 65 år vid årets ingång kan få max 25 000 kronor i rutavdrag.
- Personer över 65 år kan få max 50 000 kronor i rutavdrag.
Följande kostnader ger inte rätt till rot- eller rutavdrag:
- materialkostnader
- maskinkostnader
- resekostnader
- kostnader för en arkitekt, kvalitetsansvarig, besiktningsman eller liknande tjänster
- kostnad för arbete som sker i andra lokaler än kundens bostad
- bortforsling av avfall
Rot-och rutavdraget ska framgå på fakturan
På fakturan ska du redovisa arbetskostnaden separat från material- och övriga kostnader. Det ska vara tydligt att summan för rot- eller rutavdraget är medräknat. Om du och din kund har kommit överens om att kunden ska betala i förskott, eller dela upp betalningen, krävs det att arbetskostnaden samt rot- och rutavdraget ska vara uträknad och framgå av varje enskild faktura.
Köparen får inte betala hela arbetskostnaden
Om du och din köpare tillsammans kommer överens om att rot- och rutavdraget ska användas, ska köparen betala det belopp som anges på fakturan efter rot- eller rutavdrag inklusive moms. Om köparen har betalat hela fakturan, alltså utan rot- eller rutavdrag, kan Skatteverket inte medge en utbetalning till dig eftersom det då inte finns någon obetald mellanskillnad att begära.
Begära utbetalning med skuldfrihetsintyg
När arbetet är utfört och din kund har betalat kan du begära utbetalning från Skatteverket. Du som är näringsidkare och inte är registrerad och verksam i Sverige, och därför inte kan få en svensk e-legitimation, ska använda en elektronisk blankett när du begär utbetalning för rot- och rutarbete. Din begäran skriver du under digitalt.
Du ska även skicka med ett giltigt skuldfrihetsintyg som motsvarar en svensk F-skatt och som visar att du inte har några skatteskulder i ditt hemland.
I den elektroniska begäran ska du
- lämna uppgifter om dig själv
- uppge IBAN-nummer och BIC/SWIFT-kod för utbetalning
- lämna uppgifter om arbetets art, antal faktiskt arbetade timmar, materialkostnad samt övriga kostnader
- uppge begärt belopp i svenska kronor
- lämna uppgifter om kunden samt fastigheten där arbetet utförts.
Tänk på att det belopp du begär kan skilja sig från det som betalas ut om det begärda beloppet anges i annan valuta än SEK och växelkursen vid kundens betalningsdatum skiljer sig från växelkursen då skatteverkets utbetalning når din bank.
Att tänka på när du begär utbetalning
Din begäran om utbetalning ska ha kommit in till Skatteverket senast den 31 januari året efter att din kund betalade för arbetet. Om det är en lördag eller söndag gäller nästkommande vardag.
För att kunna styrka din rätt till utbetalning är det viktigt att du sparar kvitton, betalningsunderlag och fakturor. Du bör även kunna styrka att din kund äger fastigheten genom köpekontrakt eller liknande handling.
Vi rekommenderar dig och din kund att avtala om vem som har ansvaret om Skatteverket inte skulle godkänna din begäran om utbetalning.
Utse ett ombud
Det finns möjlighet att utse ett ombud som får rätt att begära utbetalning, ta del av korrespondens och beslut från Skatteverket.
Du kan utse din kund till ombud, men tänk då på att behörigheten även kommer att gälla för alla dina rot- och rutärenden, oavsett vilken kund arbetet avser. För att utse ett ombud måste du skicka in blankett SKV 4854 till Skatteverket.
Begära utbetalning med svensk F-skatt
Om ditt företag har en svensk F-skatt, och firmatecknare eller ombud uppfyller kraven för en svensk e-legitimation, ska du begära utbetalning för rot-och rutarbete i e-tjänsten Rot & Rut. Detta gäller oavsett om arbetet är utfört i Sverige eller i ett annat EU/EES-land.
Källa: Skatteverket 2018
Läs mer om:
Betalning av rot- och rutavdrag
Vad räknas som rot och rut?
Rotarbeten i småhus
Rotarbeten i bostadsrätt
Rutarbeten
Vem har rätt till rotavdrag?
Vem har rätt till rutavdrag?
Närstående till köparen av rot och rut