Du kan råka ut för bluffakturor både som privatperson och som företagare. Det kan till exempel handla om att en försäljare varit i kontakt med dig och anser att du har beställt en vara eller tjänst, men där du är av motsatt uppfattning. Följer du våra råd minskar du risken att drabbas.
Fem tips för att undvika och hantera bluffakturor
- Uppdatera leverantörslistan över företagets samtliga godkända leverantörer, acceptera inte fakturor, eller påstådda avtal, från företag som inte finns på leverantörslistan.
- Förbered ett standardbrev där okända fakturor bestrids och avtalsunderlag efterfrågas. Det kan personalen använda för att undvika att bluffakturor går till inkasso och Kronofogden.
- Bestridandet ska innehålla sakliga skäl till varför du inte accepterar betalning, till exempel: ”Motsätter oss betalningsansvar då vi inte har beställt dessa varor eller tjänster.”
- Bestrid på ett sätt som ger en kvittens på att bestridandet skickats, till exempel via e-post eller fax.
- Instruera personalen att aldrig acceptera någon form av inspelning via telefon samt att inte ingå några avtal under semesterperioder. Samtliga sådana ärenden kan vänta till när ordinarie personal är på plats.
Mer information
Det är inte svårt att stå emot fakturabedragare om du har tillräcklig kunskap. Det finns många bra länkar för att läsa mer om fakturabedrägeri:
- Samlad information från polisens nationella bedrägericenter
- Varningslistan – Svensk Handel listar de företag som genererar flest klagomål
- ”Skydda ditt företag mot bedragare” – en guide utgiven av Internetstiftelsen i Sverige
- Polisens detaljerade instruktioner om bestridande
- Kronofogdens information om bluffakturor
Källa: Skatteverket 2018