Hur är kapacitetsutnyttjandet i branschen? Det finns många branscher som har egna konjunkturcykler. Var befinner sig branschen just nu?
På vilket sätt marknadsförs produkterna/tjänsterna på marknaden?
Marknaden – just nu
- Börja med att beskriv hur nuläget är på den marknad där företaget befinner sig.
– Marknadens storlek.
– Lokalisering, geografisk utbredning.
– Tillväxtmöjligheter.
– Andra viktiga egenskaper som kännetecknar marknaden.
- Hur är marknaden indelad – segment, målgrupper? Inom vilka delar bedriver företaget sin verksamhet?
- Hur stor är företagets marknadsandel?
- Består företagets marknad av många jämnstarka aktörer eller några få? Finns det någon som dominerar?
- Är det en ”ny” bransch t.ex. IT – sektorn eller en mogen bransch t.ex. livsmedelsbranschen?
- Hur påverkas branschen av livsstilstrender (t.ex. mer miljöengagemang), förändringar i sociala värden, modetrender?
- Finns det några etableringshinder för att komma in på marknaden? Krävs det specialistkunskap? Krävs det tillstånd som är svåra att få etc.?
- Finns det någon statlig påverkan via exempelvis prisregleringar, stöd, särskilda miljökrav?
- Är företagets lokalisering viktigt? Behöver företaget finnas nära kunden eller nära en leverantör för att råvaran är känslig eller att transport-kostnaden är hög?
Marknaden – framtiden
- Finns det nya produkter och/eller tjänster som är under utveckling? Kanske är det just ert företag som håller på och inför dem?
- Vilka faktorer är det som kan påverka marknaden, både positiva och negativa, i den framtida utvecklingen?
- Vilka möjliga hot finns det från substitutprodukter?
- Är marknaden attraktiv så att nya aktörer vill ta sig in på marknaden?
- Om företaget arbetar inom olika segment – skall samtliga bearbetas i framtiden, någon avvecklas, något nytt läggas till?
- Vilken marknadsandel prognostiseras i framtiden? På vilket sätt skall denna uppnås?
Marknadsföring
- På vilket sätt har företaget bedrivit sin marknadsföring hittills? Hur har marknadsföringsresurserna fördelats på olika marknadsföringskanaler?
- Håller företaget på och förändrar sin marknadsföringsstrategi? På vilket sätt och varför?
- Beskriv om produkterna/tjänsterna har ett stort nyhetsvärde och ofta beskrivs i både fackpress likväl som i dagspress?
- Kommer företaget att satsa mer på marknadsföring än tidigare?
- Har företaget någon sorts samarbete med andra företag när det gäller marknadsföring? Kommer detta samarbete att förändras, utvecklas i framtiden?
- Komplettera gärna med en utförligare marknadsföringsplan som bilaga till affärsplanen.