Marknader / Marknadsföring

Beskriv företagets bransch, marknad, och vilka viktiga faktorer det är som påverkar utvecklingen. Var i livscykeln befinner sig branschen, är den mogen eller är det en relativt ny bransch såsom IT?

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Hur är kapacitetsutnyttjandet i branschen? Det finns många branscher som har egna konjunkturcykler. Var befinner sig branschen just nu?

På vilket sätt marknadsförs produkterna/tjänsterna på marknaden?

Marknaden – just nu

  • Börja med att beskriv hur nuläget är på den marknad där företaget befinner sig.
    – Marknadens storlek.
    – Lokalisering, geografisk utbredning.
    – Tillväxtmöjligheter.
    – Andra viktiga egenskaper som kännetecknar marknaden.
     
  • Hur är marknaden indelad – segment, målgrupper? Inom vilka delar bedriver företaget sin verksamhet?
  • Hur stor är företagets marknadsandel?
     
  • Består företagets marknad av många jämnstarka aktörer eller några få? Finns det någon som dominerar?
     
  • Är det en ”ny” bransch t.ex. IT – sektorn eller en mogen bransch t.ex. livsmedelsbranschen?
     
  • Hur påverkas branschen av livsstilstrender (t.ex. mer miljöengagemang), förändringar i sociala värden, modetrender?
     
  • Finns det några etableringshinder för att komma in på marknaden? Krävs det specialistkunskap? Krävs det tillstånd som är svåra att få etc.?
     
  • Finns det någon statlig påverkan via exempelvis prisregleringar, stöd, särskilda miljökrav?
     
  • Är företagets lokalisering viktigt? Behöver företaget finnas nära kunden eller nära en leverantör för att råvaran är känslig eller att transport-kostnaden är hög?

Marknaden – framtiden

  • Finns det nya produkter och/eller tjänster som är under utveckling? Kanske är det just ert företag som håller på och inför dem?
     
  • Vilka faktorer är det som kan påverka marknaden, både positiva och negativa, i den framtida utvecklingen?
     
  • Vilka möjliga hot finns det från substitutprodukter?
     
  • Är marknaden attraktiv så att nya aktörer vill ta sig in på marknaden?
     
  • Om företaget arbetar inom olika segment – skall samtliga bearbetas i framtiden, någon avvecklas, något nytt läggas till?
     
  • Vilken marknadsandel prognostiseras i framtiden? På vilket sätt skall denna uppnås?

Marknadsföring

  • På vilket sätt har företaget bedrivit sin marknadsföring hittills? Hur har marknadsföringsresurserna fördelats på olika marknadsföringskanaler?
     
  • Håller företaget på och förändrar sin marknadsföringsstrategi? På vilket sätt och varför?
     
  • Beskriv om produkterna/tjänsterna har ett stort nyhetsvärde och ofta beskrivs i både fackpress likväl som i dagspress?
     
  • Kommer företaget att satsa mer på marknadsföring än tidigare?
     
  • Har företaget någon sorts samarbete med andra företag när det gäller marknadsföring? Kommer detta samarbete att förändras, utvecklas i framtiden?
     
  • Komplettera gärna med en utförligare marknadsföringsplan som bilaga till affärsplanen.

Lämna en kommentar