Att sälja i montern

Att arbeta i en monter är krävande och det gäller att vara alert hela tiden. Det är därför viktigt att arbetspassen inte blir för långa utan att flera vilopauser läggs in under dagen. För att allt ska fungera är det lämpligt att utse en monterchef som har det övergripande ansvaret.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Arbetet i montern


Att sälja i en monter

Personalen som ska arbeta i montern måste tränas så att den säljstrategi företaget bestämt fungerar. Naturligtvis ska alla även ha produktkunskap samt kunna använda det visningsmaterial som finns i montern. Glöm inte att ha en uppdaterad kundlista tillgänglig.

Tänk på klädseln. Det är bra om de besökande kan urskilja vem det är som representerar företaget – det räcker inte med bara en namnskylt. Om produkter ska demonstreras, se till att det som förevisas hamnar mellan säljaren och kunden. Det är även bra om den besökande har ryggen ut mot det övriga mässområdet, en störande bakgrund undvikes då.

Besökarna kommer till montern i ”vågor”. Under perioder då kundtillströmningen är låg får inte montern vara fylld med egen personal. Låt då istället några gå ut och titta i mässområdet eller vila. Men kom ihåg – montern får aldrig lämnas tom. Sitt inte i montern och vila och läs definitivt inte dagstidningen där.

Undvik att göra montern till en plats där bara prover och broschyrer delas ut. Se till att det blir aktivitet, kanske produktdemonstrationer vid bestämda tidpunkter. För besökarna är det viktigt att inte bara få titta utan låt dem både få prova, känna, röra, smaka etc.

Under vissa perioder kan trycket mot montern vara högt. Alla måste då veta hur man på bästa sätt får in namn, adress, företag mm och vad som intresserar en presumtiv kund. Försök att på något sätt få en anledning att återkomma till den intresserade.

På en mässa

På vissa typer av mässor skrivs både order och offerter. Var noga med att det finnas en ostörd plats i montern där samtal kan föras. Boka tid med viktiga kunder.

Vid dagens slut samlar monterchefen de som deltagit och har en genomgång. Den säljstrategi som planerats och använts – fungerade den eller behöver den ändras till nästa dag. Något annat som inte fungerat och som måste ändras.

Exempel på säljstödsmaterial som kan användas:

  • Broschyrer, produktblad, kataloger, prislistor.
  • Kundtidningar
  • Video, film, datorer, bildspel, skärmar.
  • Varuprover, presenter.
  • Tävlingar
  • Information och utdelning av SP-material till återförsäljare.

En liten summering av monterarbetet:

  • Träna monterpersonalen, bland annat i produktkunskap.
  • Ha en uppdaterad kundlista tillgänglig.
  • Enhetlig klädsel. Det ska tydligt framgå vilka företagets representanter är.
  • Låt besökarna använda alla sina sinnen – titta, känna, smaka…
  • Se till att mässbesökarna har ”ryggen mot annat” när något presenteras. Om besökarna ”ser igenom montern” störs de av annat och fokuserar sämre på budskapet.
  • Ha ett lugnt hörn där en djupare diskussion kan föras eller en order skrivas.
  • Avpassa egen personal efter besökstillströmningen.
  • Alla ska veta hur man snabbt och effektivt samlar kontaktuppgifter då trycket mot montern är stor.
  • Summera varje dags arbete och förbättra om det behövs.
     

Läs mer om:

Att sälja på en mässa
Att sälja i montern
Uppföljning av mässan

Lämna en kommentar