- Följer butiken försäljning det budgeterade resultatet?
- Finns det beredskap om större förändringar måste tas till för att resultatet ska bli godtagbart?
- Finns det ett användbart system för att kontrollera pengaflödet?
- Är butiken tillräckligt kapitalstarkt?
- Hur ser lånebilden ut? Vilka kreditmöjligheter finns?
- Sker inköp vid ett fåtal gånger under året? Går det att köpa oftare för att minska lagerhållningen?
- Finns det en investeringsplan?
- Vilka möjligheter finns för att öka varornas omsättningshastighet?
- Hur ofta görs ekonomirapporter? Varje månad?
- Är rapporterna uppbyggda på ett sådant sätt att all viktig information är tydliggjord?
- Vilka utgifter har butiken bäst kontroll över? Vilka har man sämst kontroll över?
- På vilket sätt kan utgifterna tydliggöras och finns det utgifter som inte är nödvändiga för butikens verksamhet?
- Går det att se trender och tendenser genom att studera butikens ekonomirapporter?
- Hur hanteras kontanter?
- Separeras kontantförsäljning från kreditförsäljning?
- Är rabatter som ges nödvändiga för försäljningen?
- Hur mycket måste försäljningen öka för att en rabatt på 20 % ska generera oförändrad bruttomarginal?
- Finns det möjligheter att höja bruttomarginalen på vissa varor eller varugrupper?
- Har butiken ”rätt” öppettider? Är intäkterna på förmiddagen så stora att de motiverar ett öppethållande?
- Hur förändrar en ändring i öppettider storleken och kostnaden för personalstyrkan?
- Ger butikens försäljningsstatistik tillräckligt bra underlag för att välgrundade beslut ska kunna fattas?
- Går det att bryta ned försäljningsstatistiken i varugrupper och/eller till enskilda produkter?
- Går det att få reda på butikens lagerstatus utan en fysisk inventering?
Läs mer om:
Butik – kundanalys
Butik – konkurrentanalys
Butik – leverantörsanalys
Butik – prissättning
Butik – marknadsföring
Butik – annonsering
Butik – ledningsfrågor
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln