Butik – finansiell analys och kontroll

Följande frågor är till för att få dig att fundera och se om det finns förbättringar och/eller förändringar som bör göras utifrån ett ekonomisk perspektiv.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.
  • Följer butiken försäljning det budgeterade resultatet?
     
  • Finns det beredskap om större förändringar måste tas till för att resultatet ska bli godtagbart?
     
  • Finns det ett användbart system för att kontrollera pengaflödet?
     
  • Är butiken tillräckligt kapitalstarkt?
     
  • Hur ser lånebilden ut? Vilka kreditmöjligheter finns?
     
  • Sker inköp vid ett fåtal gånger under året? Går det att köpa oftare för att minska lagerhållningen?
     
  • Finns det en investeringsplan?
     
  • Vilka möjligheter finns för att öka varornas omsättningshastighet?
     
  • Hur ofta görs ekonomirapporter? Varje månad?
     
  • Är rapporterna uppbyggda på ett sådant sätt att all viktig information är tydliggjord?
     
  • Vilka utgifter har butiken bäst kontroll över? Vilka har man sämst kontroll över?
     
  • På vilket sätt kan utgifterna tydliggöras och finns det utgifter som inte är nödvändiga för butikens verksamhet?
     
  • Går det att se trender och tendenser genom att studera butikens ekonomirapporter?
     
  • Hur hanteras kontanter?
     
  • Separeras kontantförsäljning från kreditförsäljning?
     
  • Är rabatter som ges nödvändiga för försäljningen?
     
  • Hur mycket måste försäljningen öka för att en rabatt på 20 % ska generera oförändrad bruttomarginal?
     
  • Finns det möjligheter att höja bruttomarginalen på vissa varor eller varugrupper?
     
  • Har butiken ”rätt” öppettider? Är intäkterna på förmiddagen så stora att de motiverar ett öppethållande?
     
  • Hur förändrar en ändring i öppettider storleken och kostnaden för personalstyrkan?
     
  • Ger butikens försäljningsstatistik tillräckligt bra underlag för att välgrundade beslut ska kunna fattas?
     
  • Går det att bryta ned försäljningsstatistiken i varugrupper och/eller till enskilda produkter?
     
  • Går det att få reda på butikens lagerstatus utan en fysisk inventering?

 
Läs mer om:

Butik – kundanalys
Butik – konkurrentanalys
Butik – leverantörsanalys
Butik – prissättning
Butik – marknadsföring
Butik – annonsering
Butik – ledningsfrågor
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln

 

Lämna en kommentar