Följande bör du ta reda på om det enskilda konkurrentföretaget (butiken).
- Vilken är butikens affärsidé? På vilket sätt skiljer den sig från din egen affärsidé?
- Hur är konkurrentens ägarbild? Privatägd eller finns det en stor kedja bakom?
- Är sortimentet likartat? Har de specialiserat sig mot vissa varugrupper?
- Hur är konkurrentens position på marknaden? Är de dominerande på något sätt? Vilken är deras marknadsandel?
- Är konkurrenten ”prisledande” på något sätt, d.v.s. följer andra efter då de ändrar sina priser?
- Hur är konkurrentens ”rykte”, image?
- Hur beskrivs konkurrenten av kunder och andra?
- Hur är konkurrenten organiserad? Personalens sammansättning och kunskap?
- Har de ny eller gammal utrustning/inventarier? Förväntas de göre en större investering, t.ex. bygga till försäljningsyta och därmed kanske bredda sortimentet?.
- Är konkurrenten snabb med att introducera nyheter?
- Känner du till andra typer av förändringar som pågår hos konkurrenten?
- Vet du något om konkurrentens finansiella styrka, lönsamhet?
- Vilka rabatter och krediter ger konkurrenten?
- Vilka typer av serviceåtaganden har de, t.ex. hemkörning?
- Hur sker deras marknadsföring?
- På vilket sätt gör konkurrenten reklam? Hur utformar de sina budskap?
- Betonar konkurrenten något speciellt? Exempelvis lägre priser, större urval, bättre kvalitet eller längre öppettider.
- Hur reagerar de då du annonserar, gör kampanjer, förändrar priserna etc?
- Vilka möjligheter har konkurrenten att svara på ”olika attacker” mot företagets produkter/tjänster.
- Samarbetar konkurrenten med leverantörer/distributörer på något sätt?
- Hur är konkurrenten geografiskt lokaliserad? Har han fördelar av sin lokalisering?
- Har du studerat konkurrentens webbplats? Finns där nyttig information som kan ge dig svar på en del frågor ovan? Har de något nyhetsbrev?
Läs mer om:
Butik – kundanalys
Butik – leverantörsanalys
Butik – prissättning
Butik – marknadsföring
Butik – annonsering
Butik – ledningsfrågor
Butik – finansiell analys och kontroll
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln