Butik – konkurrentanalys

Vet du vad dina konkurrenter gör? Känner du till deras sortiment? Följande frågor är till för att få dig att fundera och se om det finns förbättringar/förändringar som bör göras utifrån den kunskap du har om dina konkurrenter.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Följande bör du ta reda på om det enskilda konkurrentföretaget (butiken).

  • Vilken är butikens affärsidé? På vilket sätt skiljer den sig från din egen affärsidé?
     
  • Hur är konkurrentens ägarbild? Privatägd eller finns det en stor kedja bakom?
     
  • Är sortimentet likartat? Har de specialiserat sig mot vissa varugrupper?
     
  • Hur är konkurrentens position på marknaden? Är de dominerande på något sätt? Vilken är deras marknadsandel?
     
  • Är konkurrenten ”prisledande” på något sätt, d.v.s. följer andra efter då de ändrar sina priser?
     
  • Hur är konkurrentens ”rykte”, image?
     
  • Hur beskrivs konkurrenten av kunder och andra?
     
  • Hur är konkurrenten organiserad? Personalens sammansättning och kunskap?
     
  • Har de ny eller gammal utrustning/inventarier? Förväntas de göre en större investering, t.ex. bygga till försäljningsyta och därmed kanske bredda sortimentet?.
     
  • Är konkurrenten snabb med att introducera nyheter?
     
  • Känner du till andra typer av förändringar som pågår hos konkurrenten?
     
  • Vet du något om konkurrentens finansiella styrka, lönsamhet?
     
  • Vilka rabatter och krediter ger konkurrenten?
     
  • Vilka typer av serviceåtaganden har de, t.ex. hemkörning?
     
  • Hur sker deras marknadsföring?
     
  • På vilket sätt gör konkurrenten reklam? Hur utformar de sina budskap?
     
  • Betonar konkurrenten något speciellt? Exempelvis lägre priser, större urval, bättre kvalitet eller längre öppettider.
     
  • Hur reagerar de då du annonserar, gör kampanjer, förändrar priserna etc?
     
  • Vilka möjligheter har konkurrenten att svara på ”olika attacker” mot företagets produkter/tjänster.
     
  • Samarbetar konkurrenten med leverantörer/distributörer på något sätt?
     
  • Hur är konkurrenten geografiskt lokaliserad? Har han fördelar av sin lokalisering?
     
  • Har du studerat konkurrentens webbplats? Finns där nyttig information som kan ge dig svar på en del frågor ovan? Har de något nyhetsbrev?

Läs mer om:

Butik – kundanalys
Butik – leverantörsanalys
Butik – prissättning
Butik – marknadsföring
Butik – annonsering
Butik – ledningsfrågor
Butik – finansiell analys och kontroll
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln

 

Lämna en kommentar