- Vad är det som gör att kunderna väljer din butik framför konkurrenterna?
- Vilka är de grundläggande lönsamhetsfaktorerna för butiken?
- Har företaget gjort planer för årets verksamhet?
- Finns det realistiska planer över hur butiken ska utvecklas på längre sikt?
- Finns det en bevakning över vad som händer i närmiljön? Kommer det att ske förändringar i t.ex. byggnation, vägsträckningar, kommunikationer som påverkar kundunderlaget?
- Finns det uppsatta mål som är formulerade på ett sådant sätt att de är mätbara d.v.s. det går att bestämma när de uppnåtts?
- Är butikens verksamhet effektivt organiserat? Finns ”rätt man på rätt plats”?
- Kan lönsamheten förbättras om personalen vidareutbildas?
- Finns det klara arbets- och ansvarsbeskrivningar för alla som verkar i butiken?
- Utnyttjas personalens kompetens till fullo?
- Vet personalen på vilka grunder deras arbetsinsats bedöms?
- Sker introduktionen av nyanställda på ett effektivt sätt?
- På vilket sätt motiveras personalen till goda prestationer förutom lönen?
- Har personalen kunskap om de mål som butiken satt upp?
- Finns det en beredskap i hur konflikter mellan anställda och mellan anställda och ledning ska hanteras?
- Finns det något beredskap i hur oväntade händelser ska hanteras, t.ex. inbrott, rån, brand, vattenskada?
- Besöks branschmässor för kunskapsinhämtning?
- Ingår butiken i något nätverk, t.ex. handelsförening?
Läs mer om:
Butik – kundanalys
Butik – konkurrentanalys
Butik – leverantörsanalys
Butik – prissättning
Butik – marknadsföring
Butik – annonsering
Butik – finansiell analys och kontroll
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln