Även en bevakning över potentiellt nya leverantörer måste ständigt ske.
Butiken och leverantören är beroende av varandra för att lyckas. Detta innebär att båda parter ska vara nöjda med samarbetet.
- Har butiken bestämt vad och hur mycket som ska köpas från varje leverantör?
- Försöker butiken hålla nere antalet leverantörer?
- Har butiken ett system för att utvärdera sina olika leverantörer? En krav- lista, någon typ av checklista?
- Hänger leverantören med i branschens utveckling?
- Ligger leverantören i fronten när det gäller utveckling, produktförnyelse etc?
- Kan leverantören tillföra vår butik kunskap?
- Har leverantören fullt kapacitetsutnyttjande – svårt att leverera det som beställts? Hur viktig är vi som kund för leverantören – kan vi förvänta oss att bli prioriterade i en bristsituation?
- Hur är leverantörens ställning på marknaden jämfört med konkurrenterna sedd ur olika aspekter?
- Hur fungerar distributionen? Finns det några störningar i den?
- Hur fungerar leverantörens egen försäljning? Vilka är leverantörens kunder, få stora eller många små?
- Hänger leverantören med i utveckling sedd ur olika aspekter över tiden tex tillväxt, modernisering, rationalisering?
- Hur är leverantörens ekonomi? Kan butiken förvänta sig förändringar av olika slag om leverantören t.ex. måste skära i sina kostnader.
- Har leverantören ingått speciella avtal med någon av butikens konkurrenter?
- Vilka avtal är gjorda med leverantören? Vad innebär dessa?
- Bidrar leverantören med marknadsföring, säljstödsmaterial etc.?
- Ta reda på hur leverantören uppfattar butiken som kund. Är butiken en bra kund? Finns det något i butikens inköpsarbete som de vill ändra på t.ex. arbetssättet, kommunikations- eller beställarsystemet?
Läs mer om:
Butik – kundanalys
Butik – konkurrentanalys
Butik – prissättning
Butik – marknadsföring
Butik – annonsering
Butik – ledningsfrågor
Butik – finansiell analys och kontroll
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln