- Hur är butikens ”ansikte” utåt? Finns det förbättringar som bör göras? Skyltar, fasad, skyltfönster etc.
- Finns det kompetens i företaget (butiken) vad gäller olika marknads- föringsaktiviteters styrkor respektive svagheter?
- Vilka olika typer av marknadsföringsaktiviteter använder sig butiken av idag? Har andra typer av aktiviteter prövats?
-
Mäter butiken resultatet av olika aktiviteter (kampanjer)? Återförs kunskap till framtida kampanjer?
- Vilka varor/produkter ger mest effekt då de annonseras?
- Vilka varor/produkter säljs bäst genom att de demonstreras?
- Vilka varor/produkter lockar till impulsköp? Placeras de på lämplig plats i butiken?
- Vilka varor/produkter har hög marginal? Placeras de i ögonhöjd på hyllorna?
- Är priset viktigt? Syns prisuppgiften tydligt?
- Vet butiken när det är bäst att marknadsföra en vara/produkt (varugrupp)?
- Är vissa veckodagar bättre än andra då det gäller marknadsföring (reklam, annonsering etc.)?
- Är det lämpligt att ta hänsyn till de tillfällen då kunderna får sina inbetalningar t.ex. lön, pension, barnbidrag?
- Finns det säsongsvariationer och tas det hänsyn till dessa i marknads- föringen?
- Har butiken en planering över de kampanjer som ska genomföras under ett år? Finns kostnaderna för detta budgeterat?
- Är företagets marknadsföringsaktiviteter regelbundna?
- Marknadsförs butiken tillsammans med andra butiker?
- Kopplas butikens lokala aktiviteter samman med leverantörernas reklam- kampanjer?
- Går det att få marknadsföringsbidrag från leverantörerna?
- Hur mycket pengar investerar butiken på marknadsföring under ett år? Skiljer det sig åt mot vad andra butiker (konkurrenter) lägger på marknadsföring?
- Finns det någon i företaget som studerar den reklam som konkurrenter använder sig av.
- Hanteras reklamationer på ett sådant sätt att kunderna känner sig nöjda?
- Vilka media är det som bäst når butikens kundgrupper?
- Är adresserad direktreklam effektivt att använda för butiken?
- Utnyttjar butiken möjligheten att få sina varor/produkter omnämnda i lokalpress, lokalradio?
- Är det så att butikens verksamhet kräver att finansiering måste erbjudas kunderna?
- Kan en bra finansieringslösning leda till merförsäljning?
- Har företaget ett eget finansieringsalternativ? Finns det en gräns för hur stor total kredit som företaget kan ge? Kredit till en enskild kund?
- Erbjuds någon speciell service för att locka till sig kunder? På vilket sätt hanteras denna service? Är det lämpligt att utöka denna service?
- På vilket sätt bemöts kunder som ringer?
- Försöker butiken skapa sig en image genom att vara med på olika lokala aktiviteter, t.ex. sponsring av arrangemang, deltaga i lokala mässor?
Läs mer om:
Butik – kundanalys
Butik – konkurrentanalys
Butik – leverantörsanalys
Butik – prissättning
Butik – annonsering
Butik – ledningsfrågor
Butik – finansiell analys och kontroll
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln