Exempel på externa faktorer: politiska beslut (t.ex. moms), varutillgång, konkurrenters prissättning.
Exempel på interna faktorer: Priset sätts utifrån de varukostnader som butiken har, övriga kostnader (löner, hyra etc.) samt företagets strategier och mål och de vinstkrav som ledning/ägare ställt upp.
Följande frågor är till för att få dig att fundera och se om det finns mer att göra när det gäller butikens prissättning.
- Hur bestämmer butiken varans pris? Finns det skäl att titta på andra beräkningsmodeller?
- Bestäms priset med ett generellt påslag per vara, beräknat utifrån en budget? Vad händer om budgeten inte följs?
- Ska varje produkt ha en individuell prissättning?
- Vilken prisstrategi gäller för företagets produkter? Högt, normalt eller lågt pris?
- Finns det utrymme för rabatter till kunden? Erbjuder butiken rabatter vid vissa kvantiteter?
- Gäller alltid satt pris eller är det förhandlingsbart?
- Har butiken full kontroll över vilka varor som är hyllvärmare och vilka som har en hög omsättningshastighet? Sätts priset utifrån denna kunskap?
- De priser som är satta, ger de den förtjänstmarginal som är planerad (budgeterad)?
- Finns kunskap om hur marknaden påverkar priset?
- Vilka varor är priskänsliga och vilka varor kan butiken höja priset på utan att försäljningen minskar nämnvärt?
- Vet butiken vilket högsta pris som kunderna är beredda att betala?
- Styr någon konkurrent prissättningen genom att hålla ett visst pris?
- Förväntar sig kunderna realisationer vid vissa tidpunkter?
- Har konkurrenterna realisationer vid vissa tidpunkter?
- Säljer butiken varor av ”statuskaraktär”? Hur skulle kunderna reagera om priset sattes för lågt?
- Säljs varor i ”paket” d.v.s. ingår t.ex. abonnemang, service, kringprodukter? Är det läge för att öka eller minska denna typ av försäljning?
- Hur påverkas butikens prissättning av konkurrenternas prissättning?
- Har företagets leverantörer några synpunkter på butikens prissättning?
- Finns det erbjudanden som styrs via leverantören/grossisten som butiken är tvingad att följa?
- På vilket sätt påverkas prissättningen av företagets övergripande strategi?
Läs mer om:
Butik – kundanalys
Butik – konkurrentanalys
Butik – leverantörsanalys
Butik – marknadsföring
Butik – annonsering
Butik – ledningsfrågor
Butik – finansiell analys och kontroll
Butik – prisinformation
Skydd mot rån i handeln