Checklista för e-handel
- Vad vet du om företaget?
Ta reda på fakta om företaget. Finns företagets namn, fullständiga adress, e-postadress och telefonnummer på webbplatsen?Kontrollera också hur företaget hanterar frågor och klagomål. Kundtjänsten ska vara lätt att få kontakt med, och informationen om den ska vara tydlig.
- Vad vet du om produkten?
Läs informationen om själva produkten. Går den elektroniska apparaten att använda i Sverige? Om du blir erbjuden en garanti – gäller den i Sverige? Skriv gärna ut och spara informationen. - Är erbjudandet för bra för att vara sant?
Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och mirakulöst bra produkter. Det kan vara bluff. - Vad ingår i priset?
Är priset angivet inklusive porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter? Slutsumman kan annars bli högre än vad du trodde. - Hur betalar du säkert?
Undvik att betala i förskott. Annars kan du inte utnyttja rättigheten att vänta med att betala om leveransen skulle bli sen.Tänk också på att aldrig lämna ditt kontokortsnummer om du inte ska köpa något.
- Hur lång är leveranstiden?
Ta reda på hur lång tid det tar att få produkten. Du kanske behöver den till ett särskilt tillfälle? - Hur hanteras dina personuppgifter?
Kontrollera att företaget har riktlinjer för hur de hanterar personuppgifter. Läs riktlinjerna innan du lämnar uppgifterna. - Hur lång är ångerrätten?
När du handlar inom Sverige har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp och behöver då bara betala returportot.Om du handlar från utlandet bör du kontrollera om du kan ångra dig och vilka kostnader du i så fall måste stå för. Inom EU har du dock alltid minst 7 arbetsdagars ångerrätt.
- Barn och e-handel
Om du är under 18 år kan du normalt inte ingå avtal. Det innebär att du inte har rätt att att köpa eller beställa produkter på Internet utan att en förälder eller någon annan målsman godkänner det. Om du är målsman kan du häva köpet, det vill säga skicka tillbaka produkten och få igen pengarna.
Källa: Konsumentverket, Mars 2012