Produktlivscykeln
I den första fasen utvecklas produkten eller tjänsten. Ingen försäljning sker utan företaget har bara kostnader för produktutveckling.
När produkten/tjänsten är färdigutvecklad startar introduktionsfasen. Kostnaden för att marknadsföra produkten/tjänsten är hög eftersom ingen känner till den. Här väljer företaget någon av strategierna Introduktion 1 eller 2 (se sidan prissättning).
Utvecklingsfasen är då företagets produkt/tjänst blivit känd och återköp börjar förekomma. Här måste företaget börja höja sitt pris om man gått in med ett lågt introduktionspris för att skaffa sig marknadstäckning.
I mognadsfasen är produkten/tjänsten väletablerad på marknaden. Det gäller att ”mjölka” ut så mycket det går i vinst, dock helst utan att sätta ett sådant pris att nya konkurrenter lockas till marknaden med överetablering och prisfall som följd.
Fler substitut, konkurrenter m.m. dyker upp och produkten/tjänsten attraherar bara trogna kunder vilket leder till att nedgångsfasen börjar. Priset brukar här hållas konstant.
För att förlänga nedgångsfasen och helst ligga kvar i mognadsstadiet brukar företag relansera sin produkt. Detta sker genom produkt- förbättringar, utseendeförändringar, nya kombinationer etc. Allt detta för att kunna skapa mer uppmärksamhet och få fler kunder.
Läs mer om:
Prissättning
Prissättning – Externa faktorer
Prissättning – Omvärldsfaktorer