Reklamation/Fel på varan
När du reklamerar varan meddelar du säljaren att det är fel på varan. Du måste också berätta varför den är felaktig.
Dina rättigheter
Om varan är felaktig finns det ett antal alternativ som du kan ha rätt till enligt konsumentköplagen. Du kan
- kräva att felet rättas till
- kräva omleverans av en ny, felfri vara
- få prisavdrag
- få ersättning för reparation
- häva köpet och få pengar tillbaka
- hålla inne betalning
- få skadestånd
Kortare reklamationsrätt från andra länder
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Tänk på att reklamationsrätten kan vara kortare om du har handlat från ett annat EU-land. Inom EU är reklamationsrätten minst 2 år. Om du har handlat utanför EU kan du inte räkna med att ha någon reklamationsrätt över huvud taget.
När du reklamerar en vara du har köpt på Internet ska säljaren stå för returfrakten.
Källa: Konsumentverket, Mars 2012