Den stora marknadspotentialen – eller lilla
Tänk att du är i en idrottshall och spelar fotboll med fyra andra. Ni är ”alla mot alla” mot ett mål. Chansen att kunna göra mål är ganska stor om du ”har vassa armbågar”. Tänk nu att ni är 25 stycken som spelar på samma sätt. Om du nu skulle komma nära bollen så är det 24 stycken som försöker hindra dig att få den i mål. Chansen är ganska liten att du lyckas. Om ni till äventyrs skulle vara 100 stycken som försökte göra det på samma sätt skulle du förmodligen inte ens se bollen, än mindre komma nära den och lyckas få den i mål.
Att det blir svårare att lyckas ju fler man är på plan – självklart naturligtvis. Men när många funderar på att bli ”säljföretag” i en MLM-kedja (MLM-nätverk) glömmer man helt bort detta enkla fenomen. Du ser hela planen som ditt spelfält – vilket naturligtvis är rätt, men så gör även alla de andra. När du passerar en viss del av planen är du inte först, flera andra har redan passerat just där.
När du rekryteras till ett MLM-kedja berättar man bara hur stor planen är, inte hur många som finns på den. Visserligen strömmar det hela tiden ut ”aktörer” genom en dörr, men andra ”aktörer” fylls på genom en annan dörr. Det viktiga för MLM-företaget (grundarföretaget) är att det finns så många som möjligt på planen samtidigt. Det är bra för grundarföretaget men inte för de ingående säljföretagen. Intresse står mot intresse – man har olika mål. Grundarföretaget struntar i om säljföretagen tjänar små eller stora pengar, själva tjänar man lika mycket pengar vare sig försäljningen sköts av det ena eller andra säljföretaget. De olika säljföretagen i sig är ju också kunder vilket innebär att grundarföretaget ogärna vill berätta hur många som befinner sig på samma geografiska marknad.
Det här systemet skulle braka ihop direkt om det inte fanns en morot och det är att hamna högt i en pyramidstruktur. Personer med ”rekryteraregenskaper” ser här sin möjlighet. Det är de som står vid dörrarna och ser till att det hela tiden fylls på med nya företag. Utan dessa rekryterare hade aldrig MLM-företagen kunnat växa på det sätt som de gör.
Normalt vill inte ”butiken i byn” att ännu en butik startas. Underlaget med konsumenter är lika stort men nu är det två företag som ska dela på kakan. Kommer det ännu en butik till byn blir det ännu svårare. Men ett säljföretag i en MLM-struktur jobbar precis tvärt om. Varför gör man det?
Det tar oftast inte lång tid förrän ett säljföretag inser att marknaden är mycket begränsad då det gäller avsättningen för produkterna eller tjänsterna. Inte bara att andra inom MLM-kedjan finns på samma geografiska yta, det finns ju faktiskt konkurrens av andra aktörer utanför MLM-kedjan också. Fokuset ändras då från att sälja till att rekrytera eftersom det är enda möjligheten till att tjäna pengar. Pengarna tjänas på att dessa nya företag säljer till kunder – men tänk nu efter – säljföretaget bryr sig inte om vem av de nya företagen som säljer eller tar kunder av varandra (eller om andra företag i MLM-strukturen blir ”drabbade”). Du ser väl sambandet att säljföretaget ”blir som” grundarföretaget i sitt tänkande.
De som inte är duktiga på att rekrytera (bygga sin egen pyramidstruktur) försvinner från marknaden. En naturlig urvalsprocess startar – och du ska vara medveten om att detta har MLM-företagen god kännedom om. Därför får du aldrig veta av oseriösa företag hur många som befinner sig på din ”geografiska marknad”. De vet att väldigt få då skulle vilja ingå i MLM-företagets ”gemen- skap”.
Den svenska marknaden
Följande lista hittade jag hos MLM-SWEDEN (på deras webbplats – fanns tidigare). Det är en lista på MLM-företag som är registrerade i Sverige. Jag har sorterat dem efter vad de arbetar med. Detta är några år sedan men det viktiga är att förstå att ”man inte är ensam” på marknaden. Numera är de flesta seriösa mlm-företagen medlemmar i Direkthandelns förening. Ett sådant företag är exempelvis Herbalife Sweden AB.
Forever Living Products Scandinavia AB | Kosttillskott & Hälsa |
Generations of Health AB | Kosttillskott & Hälsa |
Herbalife Sweden AB | Kosttillskott & Hälsa |
Nature´s Own AB | Kosttillskott & Hälsa |
Tahitian Noni International Sweden AB | Kosttillskott & Hälsa |
Golden Neo-Life Diamite International | Kosttillskott, Hälsa & Rengöring |
Seven Nox AB | Telefoni, kosttillskott osv. |
Ambylife Sverige AB | Konsumtionsprodukter |
Amway Scandinavia, filial Sverige | Konsumtionsprodukter |
ACN Communications Sweden AB | Förvals- och mobiltelefoni |
Best 4 you AB | Förvalstelefoni |
LR International Sverige AB | Kosmetik |
Madame Chic Kosmetika AB | Kosmetik |
Oriflame Cosmetics AB | Kosmetik |
G.M. Ädelmetall (Clearvision) | Rengöringsmedel |
Herios AB | Böcker |
Inredning och design i Göteborg KB (CS) | Virtuell köpklubb |
MGC Multi Games Challenge AB | Tävlingar |
Det jag vill visa är hur många det är som bearbetar marknaden. De sju första MLM-företagen säljer t.ex. alla kosttillskott. Herbalife säger själva att de har några tusen distributörer. Till detta kommer alla andra butiker med flera som också säljer kosttillskott. Det är alltså många som vill ha del utav ”kakan” kosttillskott.
På samma sätt går det att fundera på hur många det är som t.ex. säljer kosmetik eller säljer tjänster inom telefoni.
Det finns en marknad för var och en – men frågan är hur stor den är.
Finns det pengar att tjäna?
Låt oss ta ett litet räkneexempel. Du har ett stort nätverk och jobbar hårt. Efter att kontaktat 1000 personer har du fått 200 att köpa de produkter du erbjuder. Var och en av kunderna handlar i snitt för 1000 kr under ett år. Den totala försäljningssumman blir då 200 000 kr.
Men dessa pengar är ju inte dina. Det försvinner 40 000 kr i moms, företaget som startade MLM-kedjan vill ha minst 80 000 kr för varorna, du har haft olika sorters kostnader (resor, telefon, varuprover, marknadsföring…) på 20 000 kr.
Kvar finns 60 000 kr – men allt detta får du inte behålla. Du ska betala egenavgifter och skatt. Med lite tur får du behålla 30 000 kr. Detta är faktiskt riktigt bra om man ser det som en liten sidoinkomst. Jag vill också påstå att du lyckats riktigt bra om du når ett sådant här resultat.
Men tänk om du bara når 500 personer och får sälja till 100 stycken, eller att det går ännu sämre. Du får börja fundera på att rekrytera nya säljföretag till din egen ”pyramid”.
Vi tar ett litet teoretiskt resonemang. Varje företag rekryterar 3 nya, ingen försvinner från kedjan och varje företag säljer till 100 personer enligt förutsätt- ningarna ovan.
Säljföretag i kedjan | Antal kunder | Försäljning kr |
Du | 100 | 100 000 |
3 säljföretag | 300 | 300 000 |
9 | 900 | 900 000 |
27 | 2 700 | 2 700 000 |
81 | 8 100 | 8 100 000 |
243 | 24 300 | 24 300 000 |
729 | 72 900 | 72 900 000 |
Summerar vi försäljningen får vi avrundat ca 110 milj kr. Säg att du får 1% av detta efter avdrag för moms och varukostnad (tänk på att det inte bara är du som ska ha procent). Det ger fantastiska ca 450 000 kr före egenavgifter och skatt – bingo – du kan bli rik, men…
… tänk om det är du som ”kommer in” som en av de 729. Räknar vi vidare ned i ytterliggare 6 nivåer har vi 531 441 säljföretag (ungefär lika många som alla aktiva företag i Sverige) och en försäljning till över 50 miljoner personer – vilket är helt orimligt naturligtvis.
Teori i all ära – men i verkligheten fungerar detta ”pyramidsystem” tack vare det enkla faktumet att många av dem som börjar som säljföretag/distributör hoppar av eller är inaktiva, d.v.s. gör ingenting. I USA kallas det ”drop out rate” och kan ligga så högt som 95-98%, vilket innebär att det är mycket svårt att bygga en ”downline” (pyramidstruktur) från det egna säljföretaget och nedåt.
Räkna själv på vad det skulle bli över om du ”bara” hade 50 företag ”under dig” och med siffror och resonemang enligt ovan.
Alla beskrivningar om hur systemet växer och hur säljföretag kommer att tjäna pengar är förstås mer eller mindre nonsens. Systemet i sig själv går ju ut på att rekrytera ”förlorare”, för om dessa inte fanns skulle ju det ”perfekta MLM-systemet” mycket snabbt ”täcka marknaden” där vinnarna bara är ett fåtal och förlorarna är – just det – nästan alla.
Känns det inte konstigt att om systemet i sin uppbyggnad skulle fungera så finns nästan bara förlorare (marknadspotentialen på ditt geografiska område är då obefintlig). Hur MLM-systemet än fungerar så finns det nästan bara förlorare.
Bevisligen finns det dock en hel del säljföretag/distributörer som arbetar i en MLM-struktur på den svenska marknaden. Att de finns beror på att deras ambition bara är att nå den närmaste vänkretsen och tjäna ”lite extra”. Många av företagen drivs av kvinnor och säljmetoden är mestadels hemträffar.
Läs mer om:
Multi Level Marketing, MLM
Oseriös MLM
Varningslista
Med i en MLM-kedja