Ett praktikfall
Att försöka få fram en företagares ”stil” och image tillhör designerns arbete, samtidigt som det handlar om att skaffa kunskap om hur branschen i övrigt ser ut.
Sålunda framkom att ägaren var italienare (och stolt över pizzans ursprung!) och hade en enkel och ”ren” stil i planeringen av lokalen.
fig. 1 | fig. 2 |
Det första som gjordes var att helt enkelt skriva restaurangens namn och prova fram olika typsnitt för att hitta någon att utgå från. Typsnittet man fastnade för var Bernhard Fashion (fig 1). Denna var dock bara tänkt att vara grundstomme, eftersom den var alldeles för ”mycket pizzeria”. Ordet ”pizzeria” togs bort och namnet ritades om i ett illustrationsprogram för att stilen skulle kunna göras fetare. Bokstäverna ”i” och ”o” flyttades något närmare ”R” för att få bort en del av det stora tomrummet mellan bokstäverna (fig 2).
fig. 3-7 |
För att ”hålla ihop” logotypen gjordes en ram runt namnet och olika typsnitt provades för att hitta ett lämpligt komplement. (fig 3 – 7).
fig. 8-11 |
Den svarta bakgrundsplattan minskades och gav därför namnet möjlighet att ”spränga ramarna”. Ordet pizzeria lades på sidan och fick även den en bak- grundsplatta. (fig 8 – 11)
Till slut gjordes ”pricken över i” med hjälp av en förstorad röd ring.
© Tommy Ohlsson
Läs mer om:
Logotyper och varumärken
Logotyper och varumärken – utformning