Logotyper och varumärken – utformning

Då man designar en logotyp handlar mycket om tycke och smak. Att följa vissa grafiska grunder är dock väsentligt för att få ett bra slut- resultat.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Uppdaterades:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Utformning

Typsnitt
Välj ett typsnitt som ”passar” till verksamheten. Att t.ex ha ett sirlig och ”feminint” typsnitt till en typiskt ”manlig” bransch brukar som regel inte fungera. Det finns naturligtvis branscher som inte kan klassificeras så enkelt, men å andra sidan finns det gott om neutrala typsnitt.

Använd inte din favoritstil bara för att du tycker det är snyggt!

Färg
Liksom med typsnitt är det vissa färger som passar till vissa branscher.

Typsnitt

Att välja fel typsnitt, färg eller utformning kan ge företaget fel profil.

Utformning
Företagets logotyp ska inte bara passa på visitkortet eller fakturan. Plötsligt vill man kanske göra en skylt, trycka T-shirts eller en broschyr, sådant bör man tänka på redan i förväg. Ibland kan det vara bra att ha logotypen i två versioner!

Utformning av logotyp

Användande
När väl företagets logotyp är färdig så se till att den fortsättningsvis används på rätt sätt. Bestäm färger enligt t.ex. Pantone eller CMYK-skalorna och håll er sedan till dessa! Se till att all personal får information om färger, placering på visitkort och andra trycksaker samt i övrigt hur logotypen får och inte får användas.

På så sätt slipper du överraskningen att efter ett par år upptäcka att den ursprungliga logotypen inte längre finns kvar.

Att designa en logotyp är knepigare än många tror. Har man inte bra på fötterna när det gäller grafisk kunskap är det värt utgiften att ha en professionell designer till att göra jobbet!

Man ska man vara stolt över sin logotyp och känna att den verkligen representerar företaget!

© Tommy Ohlsson

Läs mer om:

Logotyper och varumärken
Logotyper och varumärken – praktikfall

Lämna en kommentar