- Dagspress, morgonpress, kvällspress, affärspress
- Populärpress, familjetidningar, dam- och herrtidningar, specialtidningar, magasin, serietidningar
- Fackpress
- Annons- och andra gratistidningar
- Direktreklam
- TV, lokal och rikstäckande
- Radio, lokal och rikstäckande
- Bio
- Utomhus, stortavlor, affischpelare, bussar och taxibilar
Press
I Sverige är det gammal tradition att annonsera i dagstidningar. Morgon- och kvällstidningar har dock fått stark konkurrens av många gratistidningar.
Dagspress
Är ett snabbt media. Med detta menas att det kan gå mycket kort tid mellan det att företaget bestämt sig för att annonsera och att annonsen är införd i tidningen. En svaghet är tidningens korta livslängd – en kort stund på morgonen och en stund på kvällen. Trovärdigheten är hög i jämförelse med kvällspress och gratistidningar.
En fördel med att använda dagstidningar som reklamkanal är att det nästan överallt finns lokalt förankrade tidningar.Dagspressen är utsatt för hård konkurrens från annan media och det är många redaktioner som är bekymrade över upplagan. Det är också viktigt att komma ihåg att det främst är de yngre som lämnar dagspressen för annan media.
Styrkor | Svagheter |
|
|
Kvällspress
Har en hel del trovärdighetsproblem. Säljer med hjälp av braskande löpsedlar och rubriker – ofta av sensationskaraktär. Ger mer och mer intryck av skvallerpress än som nyhetsförmedlare. Generellt går att säga att kvällstidningar till stor del köps av medelålders män.
Styrkor | Svagheter |
|
|
Affärspress
Har en betydligt smalare målgrupp än dagspress. Genom dessa tidningar når man främst företagsledare och människor i chefsbefattning.
Styrkor | Svagheter |
|
|
Populärpress
Riktar sig oftast mot en förhållandevis smal målgrupp. Genom specialtidningar, för t.ex. bilar och datorer, når man på ett effektivt sätt en intresserad mottagare. Populärpress har betydligt längre livslängd än dagspress. En tidning läses ofta av flera, läses mer noggrant och under längre tid, den lånas ut, den sparas mm. Fungerar dåligt om man vill rikta sig mot en lokal marknad.
Styrkor | Svagheter |
|
|
Fackpress
Fackpress når direkt till en bestämd målgrupp. En tidning om byggteknik, skogsbruk eller läkemedel läses i regel endast av dem som ingår i respektive yrkeskategori.
Styrkor | Svagheter |
|
|
Gratistidningar
Finns en stor mängd av dessa. De är annonsfinansierade och innehåller en del redaktionellt material. Kvalitén på det redaktionella materialet är i de flesta fall inte av någon högre klass även om undantag finns.
Gratistidningar, särskilt i storstadsregionerna, handlar mycket om nöjeslivet. Innebörden av detta är att det är många ungdomar som bläddrar i dessa tidningar. Kostnaden för att annonsera i gratisutdelade tidningar, innehållande en viss mängd redaktionellt material, brukar vara ganska överkomligt.
Att göra återkommande annonsering, det vill säga få ökad frekvens på sitt budskap, kan normalt göras till en ganska låg kostnad per träff eftersom stora ”mängdrabatter” ges. Många gånger distribueras en gratistidning till ”samtliga hushåll i kommunen” vilket ger en bra geografisk spridning.
Direktreklam
Direktreklam (DR) är precis som ordet säger reklam riktad direkt mot en viss målgrupp. Direktreklam kan vara adresserad och därigenom mycket selektiv och har i jämförelse med andra medier en stor fördel. Det går att via olika företag köpa adresser till just den kategori människor man vill nå tex villaägare, åldersgrupper, yrkesgrupper, inkomstskikt, en särskild utbildning.
Oadresserad direktreklam är dock vanligast. Främst är det olika slags butiker som sänder ut DR, många gånger varje vecka.
Direktreklamen är inte heller begränsad till att bestå av ett annonsblad, ett flygblad eller en broschyr. Utskicket kan även innehålla ett varuprov, en klisterdekal eller något annat som kan läggas i ett brev eller paket.
TV
TV-reklam är kanske inte det första ett mindre eller nystartat företag tänker på. Produktionskostnad och sändningskostnad är mycket höga. Annars är TV ett mycket effektivt reklammedia. Genom att reklamen går att styra till kanal och tidpunkt för sändning går det att nå önskad målgrupp. En viss typ av program attraherar en grupp människor med samma intresse. Vill företaget nå dessa är det bara att lägga reklambudskapet i anslutning till dessa program.
Fördelen med TV-reklam är att både bild, rörelse och ljud samverkar. Därigenom går det att skapa reklam som är levande, spännande, roligt och överraskande.
Vi har också ett antal lokala TV-stationer i landet. Här är prisnivån betydligt lägre – man har ju bara en lokal publik. Även om många har tillgång till den lokala TV-stationen är det inte säkert att de har så många tittare. Undersök noga då kvaliteten varierar stort.
Styrkor | Svagheter |
|
|
Radio
De kommersiella radiostationer är oftast lokala. Kostnaden för inslag, jinglar, i ett radioprogram är inte särskilt höga. Målgrupperna som nås via radioreklam är oftast unga människor. Budskapet behöver upprepas ganska många gånger för att det ska bli effekt. En fördel är att det är ett snabbt media. En reklamjingel spelas in och nästan omgående kan den börja sändas.
Styrkor | Svagheter |
|
|
Bio
Mediet har ett stort impactvärde. Den stora fördelen att du både kan se, höra och följa en rörelse precis som på TV. De flesta som går på bio är ungdomar.
Styrkor | Svagheter |
|
|
Utomhusreklam
Finns många alternativ om företaget vill göra utomhusreklam. Stortavlor, reklam- tavlor på busskurar eller vid andra väntplatser, affischpelare, tavlor placerade på lyktstolpar i städer, bussar och taxibilar är exempel på sådana platser.
Budskapen måste vara enkla eller rena profilkampanjer eftersom människor ofta passerar reklamplatsen ganska snabbt. Rikstäckande företag, t.ex. klädföretag och bilföretag, använder sig gärna av utomhusreklam.
Utomhusreklam är dyrt om det handlar om rikstäckande kampanjer. För mindre företag med begränsade resurser finns möjligheter att köpa plats med geografisk begränsning.
Styrkor | Svagheter |
|
|
Andra reklamkanaler
Exempel på andra sätt att föra ut sitt budskap är via CD-skivor, dekaler att sätta på t.ex. bilar, bärkassar av olika slag, pennor m.m. Nya möjligheter skapas ständigt.
Vilka reklamkanaler som ditt företag ska använda beror på företagets ekonomi, vilken målgrupp som ska nås, hur ofta den ska bearbetas etc. Var noga med att tänka igenom vilka som är de effektivaste reklamkanalerna för just ditt företag.
Läs mer om:
Reklam
Internet
Reklam via e-post
PR – public relations
En bärande kommunikationsidé
Kampanjplan
Samarbete med reklambyrå
Viktiga begrepp som bör kunnas
Logotyper och varumärken
Text och typografi
Bilder och färger i trycksammanhang
Trycksaker – papper