Här nedan kallar vi grundarföretaget för MLM-företaget.
- Har MLM-företaget funnits länge på marknaden (t.ex. den svenska)?
Om det funnits en tid är nog marknaden ”intecknad” flera gånger om.
- Vilket rykte har MLM-företaget? Finns det mycket negativt skrivet eller kommenterat om företaget ska du vara på din vakt.
- Har du hört från säljarföretag som vill sälja MLM-företagets produkter eller tjänster? Kanske från din vän/kompis? Om några frågat dig om att köpa det som erbjuds har säkert de flesta andra också fått samma erbjudande vilket bör leda till funderingar om hur stor marknadspotentialen är. Har du inte hört något så fråga runt lite grann för att få information om läget.
- På vilket sätt vill man rekrytera dig? Är det klart vilket MLM-företag det gäller?
- När du hamnar på ett rekryteringsmöte/informationsmöte kommer du att få höra mycket om nätverksförsäljning – men förmodligen inget om pyramidstrukturer. Eftersom du läst avsnitten innan vet du hur MLM- företagens struktur är uppbyggd. Låt det sedan kallas vad som helst – du vet vad som gäller.
- Marknaden är förmodligen ”mättad”. Är den inte det redan så blir den det snart. Men det finns alltid en LITEN plats för alla. Tycker du det är acceptabelt med denna ”lilla plats”?
- Får du svar på hur många säljföretag det finns på ditt geografiska område? Om inte – bli misstänksam.
- Personlig försäljning är något som är mycket dyrt. Låt dig inte luras av att någon säger att marknadsföringskostnader, reklam etc. är så låga i MLM-systemet. Du och din tid är väl värd något? Glöm inte bort att du har kostnader också.
- Var noga med att syna på vilket sätt intäkterna kommer. Genom att produkter och tjänster säljs (tänk på marknadspotentialen) eller om det är genom rekrytering av nya säljföretag till MLM-kedjan.
- Hur är provisionssystemet konstruerat? Blir det högre provision ju längre ned i din ”pyramidkedja” du kommer. Varning, varning – du inser väl syftet med detta.
- Behöver du betala för att gå med i ”systemet”? Hur mycket – och vad får du för pengarna? Är det värt det? Med vilka argument vill rekryteraren att du ska betala för att ”få deltaga” i MLM-kedjan – är argumenten trovärdiga?
- Behöver du betala för ”utbildning”, deltagande i möten, reklammaterial, orderblock etc.? Många MLM-företag tjänar stora pengar på att förse säljföretagen med det som borde vara gratis.
- Finns det mer eller mindre uttalat krav på att du ska köpa t.ex. utbildnings-cd eller utbildnings-vhs?
- Finns det krav på att du ska hålla ett visst lager av produkter? Hur stort i så fall? Om det inte går att sälja vad händer då? Kan du få tillbaka pengarna för resterande lager? Kostnader, avgifter för att få detta gjort?
- Förmodligen sägs att produkterna är av mycket hög kvalitet vilket motiverar ett högt pris. Var skeptisk mot detta och jämför vad som finns på marknaden. Kontrollera prisbilden för produktsortimentet eller tjänsterna.
- Kan du få besked om hur många som ”försvinner” från företaget varje månad, den s.k. ”drop out rate”?
- Kan du få besked om hur många företag som ”kommer till” varje månad? Om detta avfärdas som ointressant genom att ”alla har lika stor chans att lyckas” – vet du bättre.
- Vad är MLM-företagets totala försäljning på marknaden (den svenska)? Hur mycket är det av den totala (svenska) marknaden?
- Tänk efter om du vill sätta din vänskap med ”nära och kära” på spel. Det mesta handlar om att försöka sälja till din närmaste vänkrets, släkt, i idrottsklubben, på jobbet o.s.v. Hur tror du att de kommer att reagera om du säljer till dem? Kommer de att lojalt handla av dig fast de egentligen inte vill? Vilka tankar om dig och vänskap för det med sig?
- Var beredd på att andra överdriver inkomstmöjligheterna – de vill ju att du ska gå med i ”systemet” för att deras magra intäkter ska bli större.
- Om du vill ”gå ur MLM-kedjan” vad är det som gäller då?
Läs mer om:
Multi Level Marketing, MLM
Oseriös MLM
Hur stor är marknaden?
Med i en MLM-kedja