När du ber om information om en flygning eller när du bokar en biljett via en resebyrå har du rätt till noggrann och opartisk information. För alla flygresor gäller avtalsvillkor som ger dig som resenär vissa rättigheter. Be att flygbolaget eller resebyrån ger dig ett exemplar av avtalet. Det finns regler för vilken information som måste finnas med i avtalet till exempel när det gäller passagerares rätt till ersättning.
Information om namn på flygbolaget som utför flygningen
Det händer ofta att flygbolag utför flygningar åt varandra. Det finns även så kallade flygreseorganisatörer som inte är flygbolag men som uppträder som om de vore det. I EU har flygresenärer rätt att få reda på vilket flygbolag som faktiskt utför flygningen.
Du ska få information om vilket flygbolag som ska utföra flygningen i samband med att du bokar din biljett. Om det inte är känt vilket flygbolag som ska utföra flygningen när du bokar din biljett ska du få veta vilket eller vilka flygbolag som förmodligen kommer att utföra flygningen. Sen ska du veta vilket flygbolag det blir så snart det har bestämts. Om flygbolaget ändras efter att du har bokat din biljett ska du också få information om det så snart som möjligt.
Om flygbolaget hamnar på den så kallade svarta listan som utfärdas av Europeiska Kommissionen varje år, och fått verksamhetsförbud, har du även rätt till återbetalning eller ombokning av din biljett.
Information om pris
Det slutliga priset för en resa ska alltid anges. Priset ska vara inklusive skatter, flygplatsavgifter och andra eventuella avgifter. Om det går att göra tillägg till resan som gör att priset blir högre, till exempel försäkring eller hotell, ska priset för detta anges separat. Du måste aktivt välja alla tillägg. Ett extra tillägg får till exempel inte vara förvalt vid bokning på Internet, så att tillägget måste väljas bort.
Information om din rätt till ersättning
Alla flygbolag som säljer flygresor inom EU ska se till att de viktigaste bestämmelserna om skadeståndsansvar finns tillgängliga för passagerarna. Det vill säga vilken rätt till ersättning du som passagerare har. Informationen ska finnas på alla försäljningsställen. Det gäller även vid telefonförsäljning och försäljning via Internet.
Dessutom ska alla flygbolag ge samtliga passagerare skriftlig information om
- den gräns som gäller för flygbolagets skadeståndsansvar vid dödsfall eller kroppsskada, om en sådan gräns finns
- den gräns som gäller för flygbolagets skadeståndsansvar vid förstörelse, förlust av eller skada på bagage samt en varning om att bagage vars värde överstiger denna siffra bör anmälas till flygbolaget vid incheckningen eller helförsäkras av passageraren före resan
- den gräns som gäller för flygbolagets ansvar för skada som orsakats av försening.
Information om bagage
Flygbolaget ska också ge information om det ansvar det har för passagerare och deras bagage. Passagerarna ska få information om möjligheten att göra en så kallad särskild förklaring avseende bagage. Genom att betala en tilläggsavgift senast vid incheckningen kan passageraren få rätt till högre skadestånd om bagaget skadas eller förloras. I informationen ska det också finnas uppgift om hur länge passagerarna har möjlighet att väcka talan mot flygbolaget i domstol.
Källa: Konsumentverket, Mars 2012