Kvaliteten på resan går inte att förutsäga men det finns varningstecken som du som resenär bör vara uppmärksam på.
Ta reda på vad du köper
Det är viktigt att flygbolaget ger dig tydlig information om resans innehåll, pris och fullständiga resevillkor. Om något av detta saknas kan det bli svårt att klaga på resans innehåll. Var noga med att läsa all information från flygbolaget. När du köper transporter, hotell, restaurangbesök, idrotts- eller kulturevenemang eller andra liknande fritidsaktiviteter har du inte någon ångerrätt.
Oseriös framtoning
Om du gör din beställning på Internet kan du titta lite extra på hur webbplatsen ser ut. Var uppmärksam på om det förekommer felstavningar eller andra felaktigheter. Det kan vara tecken på att det inte är en professionell företagare som ligger bakom webbplatsen.
Skulder
Du bör vara extra vaksam om ett företag har skatteskulder eller betalningsanmärkningar. Det kan betyda att företaget har dålig ekonomi. Kontakta Skatteverket och Kronofogden för att få fram informationen.
Kontakta flygbolagets samarbetspartners
Ett enkelt sätt att kontrollera om flygbolaget är seriöst är att kontakta hotell och liknande som flygbolaget påstår sig samarbeta med och fråga om uppgifterna stämmer. Om du ska flyga från en svensk flygplats kan du även gå in på Swedavias webbplats och kontrollera att uppgifterna om flygningar stämmer.
Allmänna reklamationsnämnden
Du kan kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att kontrollera om flygbolaget har fått många anmälningar från missnöjda resenärer. Tidningen Råd och Rön, som ges ut av organisationen Sveriges Konsumenter, publicerar en svart lista på företag som inte följer ARN:s rekommendationer.
Källa: Konsumentverket, Mars 2012