Prioritera skulder
Se först och främst till att pengarna räcker till bostaden och det dagliga uppehället.
Räkningar du bör betala först
- hyra och månadsavgift
- el, telefon
- mat
- hemförsäkring
- avgift till arbetslöshetskassan
- övriga räkningar
Betala hyra och månadsavgift först
Bor du i hyreslägenhet eller bostadsrätt riskerar du att bli vräkt om du inte betalar i tid. Enligt lagen, Jordabalken 12 kap 42 §, kan ett hyresavtal sägas upp om hyresgästen dröjer mer än en vecka med att betala. För bostadsrätt är tiden något kortare (Bostadsrättslagen 7 kap 18 §).
I båda fallen får man behålla bostaden om man betalar inom viss tid efter uppsägningen. För hyresrätt gäller numera högst tre veckor och för bostadsrätt i allmänhet tolv dagar. Det är ändå riskabelt att ligga efter med betalningen upprepade gånger. Den som bor i eget hus bör prioritera lån till bostaden. I första hand betalas lån där det finns säkerhet (pant) i bostaden.
Använd automatisk överföring från ditt lönekonto
Många lån betalas genom automatisk överföring från till exempel ett lönekonto. Det är en praktisk och billig betalningsform både för kunden och för banken. Men om inkomsterna inte räcker till att betala både uppehället och lånet, kan du behöva upphäva den automatiska överföringen.
Övertrassera inte kontot
Har du tagit ut mer pengar än tillåtet, det vill säga övertrasserat ett konto, har banken rätt att dra övertrasseringen från kontot när det kommer in pengar. Det kan innebära att du inte ens har pengar kvar till att betala hyra och mat. Om du har övertrasserat, försök att göra upp en betalningsplan med banken.
Du kan ansöka om skattejämkning
Har du inte skattejämkning, vilket numera heter ”ändrad beräkning av A-skatt”, men är berättigad till detta till exempel på grund av ränteutgifter, begär jämkning hos Skatteverket. Har du för hög skattejämkning (oftast på grund av att du inte kan betala alla räntor) är det viktigt att minska jämkningen, annars får du betala kvarskatt.
Skaffa kunskaper om ekonomi
Troligen ställs du inför fler svåra val och frågor när pengarna inte räcker till. Det behövs ny kunskap och erfarenhet för att klara situationen. Ta reda på så mycket som möjligt på ett tidigt stadium. Svaren finns, det gäller bara att veta vem du ska fråga.
Källa: Konsumentverket, Mars 2012