Reklamation

Att reklamera innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar varan och att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig. Men se till att klaga på rätt sätt.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Reklamera/klaga

Du måste lämna ett meddelande om felet ”inom skälig tid” efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Säljarens eller ditt ansvar?

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Tre års reklamationsrätt

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter.

Källa: Konsumentverket 2011-12-06

 

Lämna en kommentar