Arbetsuppgifter avsnitt 6
- Försäljningsbudget för år 1 och år 2
- Resultatbudget för år 1 och år 2 (Försäljningsbudgeten kan vara en del av resultatbudgeten)
- Likviditetsbudget för år 1 och 2
Börja budgetprocessen med att skaffa så mycket relevant information som möjligt. Information om potentiella kunder, konkurrenter, leverantörer och distributörer, konkurrerande produkter eller tjänster, substitut, generell marknads- information osv. Analysera informationen, klä den i siffror och gör olika kalkyler.
Det svåra med ett budgetarbete är inte att ställa samman siffrorna i en budget, allt det handlar om är bara plus och minus. Svårigheten ligger i att beräkna och uppskatta själva intäkts- eller kostnadsposten.
Skriv ned alla intäkts- (inkomst-) och kostnadsposter. Intäktsposterna brukar vara få till antalet men är de som är svårast att budgetera. Det är inte lätt att veta hur kunder kommer att reagera på företagets försäljning. Kostnadsposterna brukar bli betydligt fler men är oftast lättare att budgetera. En hyreskostnad går att få fram ganska exakt, investeringar i kontorsutrustning o.s.v.
Budgetering
Viktiga begrepp som måste förstås
och/eller
samt använd de mallar som finns till hjälp.
Beskriv hur du tänker finansiera företagsstarten
Beskriv på vilket sätt du tänker finansiera företagsstarten. Blir det med egna pengar (eget kapital), banklån, genom leasing etc.?
Förutom att i företagsstarten använda egen kapitalinsats finns det ett flertal sätt att finansiera sitt kapitalbehov på. Exempel på finansieringslösningar är banklån, checkräkningskredit, avbetalning, leasing, factoring, via investmentföretag (riskkapitalföretag).
Affärsplanen Finansiering
Vidare till: 6. Introduktion och 6. Kunskapstest