Försäljning via Internet, e-handel

Vi har fått en mycket kraftig tillväxt av företag som bedriver e-handel över Internet. Många företag har lyckats bra medan andra försvunnit från marknaden. E-handel har för många mindre företag blivit en möjlighet för tillväxt. Nedan beskriver vi vad företaget bör tänka på då det börjar sälja via Internet.

Foto av författare
Skribent: Bo Lilja
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.

Varför sälja via Internet?

Internets absolut största fördel är dess kostnadseffektivitet och räckvidd. Ditt företag har i teorin möjlighet att nå alla som finns uppkopplade. Att nå så många har inte varit möjligt tidigare för mindre företag (inte för stora heller). Möjligheten för små företag att konkurrera med stora företag har på några få år vuxit enormt. Storleken på din dataskärm är precis lika, vare sig du ser ett budskap från multijätteföretaget eller den lokala handlaren på hörnet.

Självklart hade de stora företagen ett försprång i början eftersom kostnaden att utveckla en e-handelssida för Internet var förhållandevis dyrt. Nu är det inte längre på det viset, utan det finns olika lösningar för att kunna komma undan med relativt blygsamma belopp.

Tillgängligheten är en mycket stor fördel. Dina produkter, tjänster, budskap etc. finns alltid till beskådande för potentiella kunder – för ditt företag finns ju tillgängligt alla timmar på dygnet och därmed exakt när en eventuell kund är intresserad.

Kunden hittar dig. Om du har marknadsfört ditt företag på rätt sätt kommer den intresserade kunden att hitta till ditt företags e-handelssida.Google AdWords är exempel på online-annonsering som har vuxit enormt. Utnyttjar du sådana tjänster kan du exakt se vad du får tillbaka på satsade pengar. Du betalar bara för dem som kommer till din sida och de är intresserade, sedan är det bara upp till dig hur väl du lyckas. Köper var femte är det bara att summera kostnaden för dessa fem och sätta i relation till försäljningen.

Interaktiviteten d.v.s. kommunikationen mellan ditt företag och kunden kan ske på ett smidigt sätt. Förfrågningar via e-post kan snabbt besvaras, meddelanden (nyhetsbrev) till kunder kan kostnadseffektivt skickas, formulär fyllas i o.s.v.

Vem handlar över Internet? Kanske är frågan fel ställd och borde istället vara vem det är som använder Internet. I takt med både utveckling och utbyggnad blir den vanlige internetanvändaren precis densamme som den vanlige konsu- menten. Vi är inte där ännu, men utvecklingen går fort. Användandet kryper allt högre upp i åldrarna men fortfarande är det främst yngre och medelålders som utnyttjar Internets fördelar. Det gäller alltså att fånga in den ”vanlige konsu- menten” och förmå han eller hon att köpa över Internet.

Nu är detta bara halva sanningen. Företag som handlar med andra företag är den andra halvan. Här finns redan en ganska stor professionalism och utveck- lingen är enorm.

Har du något att sälja?

Självklart har du något att sälja – men passar det att sälja via Internet. Nu pratar vi inte om att marknadsföra sig utan om direkt försäljning via webben. Allt går naturligtvis inte att sälja över Internet. Vissa varor och tjänster passar alldeles utmärkt för detta medan det för andra inte ens är genomförbart.

Digitala och digitalt överförda produkter och tjänster lämpar sig självklart mycket bra, till exempel musik, film, datorprogramvara, banktjänster, nyhets- tjänster, försäljning av bilder, elektroniskt överförda böcker.

När det gäller fysiska produkter gäller det att se förhållandet mellan varans pris och distributionskostnaden. Jämför gärna med traditionella postorderföretag och deras utbud. Komplexiteten i produkten eller tjänsten styr möjligheten om den går att sälja eller distribuera via Internet.

Som rörmokare utför du ditt arbete fysiskt på något ställe, men det hindrar dig ju inte från att sälja rördelar, kranar m.m. från en webb-butik under tiden. Orderna kommer in medan du är borta och du ordnar med leveranser en kort stund per dag. Var inte rädd för att kombinera. Möjligheten för tillväxt av företaget finns där.

Till slut det som alltid gäller: Du måste ha en bra produkt eller tjänst att erbjuda. För ett litet företag är det oftast svårt att konkurrera med priset, men det finns mycket annat som du kan ”krydda” ditt erbjudande med.

Logistik – Distribution

Innan ditt företag börjar sälja via Internet måste ni vara klara över hur logistiken ska skötas. Hela vägen från inköp eller tillverkning, via lagring och paketering till distribution. De traditionella postorderföretagen är mycket duktiga på detta och har därför inte haft några som helst problem när det gäller service och leveransförmåga då de startat upp även på Internet. Tyvärr finns det många exempel på nystartade företag, som med storslagna drömmar om att sälja via Internet, gått i konkurs bara därför att logistiken inte fungerat.

Säljer du digitala produkter eller tjänster är det viktigt, då de skickas eller utförs via webben, att kapaciteten i överföring (tillräckligt med ”bredband”) är så god att kunderna inte uppfattar det som ”segt” när de hämtar hem det beställda. För alla gäller att orderhantering, beställningserkännande, tack för ordern meddelande, betalning via kreditkort etc. måste fungera utan störningar.

Utformningen av e-handelsplatsen

Namnet

Välj ett namn på din hemsida som är lätt för besökare att komma ihåg. Gärna ett namn som associerar till företagets produkt eller tjänst. Undvik att ha en adress som består av sammansatta ord, vilket även innebär att du helst inte skall ha för långt ord (adress).

Eftersom du ska ha många kunder (besökare) på din e-handelssida (Eller hur?) krävs att du väljer en Internetoperatör (webbhotell) med kapacitet och bra service (kundsupport). Detta innebär inte alltid att den största är bäst, de kan ha kapacitetsproblem de också. Välj ett företag med snabba servrar d.v.s. operatören skall vara rätt dimensionerad för sitt kundunderlag och de skall öka kapaciteten så fort det finns behov för detta. Internetoperatören måste kunna tillhandahålla möjligheter för ASP, PHP, CGI-scripts eller andra underlättande programvaror samt hjälpa till att lösa säkra betalningar via kreditkort och bistå med statistik m.m. Blir det kapacitetsproblem är det bara att byta operatör.

Utseendet och användningen

Webbsidans utformning är viktig. I grunden skall du tänka enkelhet och funktionalitet. Utseendet, grafiken, förstärker men innehållet är ändå det viktigaste. I detta sammanhang har också nedladdningstiden stor betydelse. Tar din förstasida för lång tid att ladda ned har många redan försvunnit vidare och då har du ingen möjlighet att sälja. Även om allt fler får tillgång till bra bredband, innebär inte det med automatik att det alltid går snabbt att ladda ned. Webben kan vara ”seg” ibland och att förstärka detta med en överlastad förstasida är onödigt.

Navigeringen på e-handelssidan måste vara logisk och det är även viktigt att undersidorna inte är ”för stora” när det gäller nedladdningstid. Du vill ju skapa interaktivitet så se till att kontaktmöjligheterna framgår tydligt.

Det är skillnad på hur en startsida för ett företag som berättar om sig själv och sina produkter/tjänster skall se ut jämfört med ett företag som skall sälja via Internet. Lättast är det att jämföra en e-handelssida med det som kallas DM, direktmarknadsföring. Du är säkert bekant med sådant material, det brukar finnas ganska mycket i postlådan, både intresseväckande och rent skräp.

För att få den potentiella kunden att börja titta på din e-handelssida måste du väcka hans intresse redan på startsidan. Det gäller att använda ett sådant språk och en sådan teknik som används vid DM. Allt går ut på att ”locka” den potentiella kunden vidare, inte bara från startsidan utan även inne på själva handelsplatsen, med t.ex. erbjudanden, demonstrationer, bygga upp en dialog. Till detta krävs skicklighet så ta hjälp av dem som har kunskap om DM.

Precis som att en vanlig butik ändrar i sitt skyltfönster så krävs det ständiga förändringar på din e-handelsplats. Om kunder möts av samma budskap och erbjudande under en lång tid tappar de intresset. Ständigt underhåll och skötsel krävs därför.

Kraven på att ”fånga kundens intresse” är inte riktigt lika stort då man vänder sig mot företagskunder. De är mer professionella i sitt agerande. Många gånger är deras krav på information och beskrivning högre än hos den vanlige konsu- menten.

Autoresponders

Genom att använda Autoresponders kan du förenkla ditt arbete. Det är programmerade e-postmeddelanden som returneras som svar då kunden utför någon typ av handling. De vanligaste är ”tack för ordern” som skickas som svar då kunden gjort en beställning. Nu går de naturligtvis att använda till mer än detta. Beroende på vad kunden beställt kan ett meddelande sändas med ännu ett erbjudande som passar ihop med det beställda. Autoresponders kan också användas för att följa upp en kundkontakt över tiden.

Cookies

Cookies är något som kan vara användbart. Det är små programsnuttar som samlar in information om kunden. Genom dessa kan du hålla reda på vad kunden köpt av dig tidigare, vad kunden har frågat efter etc. Du får ett visst grepp över kundens behov och intresse. Med hjälp av detta kan du rikta din information och dina erbjudanden med större exakthet.

Få betalt

Självklart vill ditt företag ha betalt för det ni levererar. Ännu så länge är det vanligast att skicka en faktura via brev till företagskunder. Men e-fakturan är på stark frammarsch, både mot företagskunder och privatpersoner.

För handel mot privatpersoner gäller fortfarande att en och annan föredrar postförskott, men allt fler betalar med kreditkort eller direkt från sitt bankkonto. Säkerheten vid kreditkortstransaktioner har debatterats men system som klarar detta finns, och dessa utvecklas ständigt.

Att synas på Internet

Om vi börjar med själva webbsidan måste du ha lagt in ”metataggar” med information (nyckelord) om vad din sida innehåller. De olika sökmotorer som finns har ”robotprogram” som ligger ute och samlar in information om hemsidor. Det är blandannat i metataggarna de finner den informationen. För att vara på den säkra sidan och snabbt få in din e-handelsplats på sökmotorerna, välj ut de viktigaste, gå till deras sidor och anmäl din handelsplats.

Här ser du exempel på denna sidas metataggar:

<meta name=”description” content=”Försäljning via Internet, e-handel, att synas på Internet – optimeringstips.”>
<meta name=keywords” content=”försäljning, e-handel, e-handelssida, optimeringstips”>

Glöm inte titelraden och informationen du vill ska stå där:

<title>Försäljning via Internet, e-handel, att synas på Internet – optimeringstips.</title>

Det finns också en hel del portaler (länklistor med korta förklaringar) som är specialiserade på enbart e-handelsföretag. Anmäl dig även till dessa.

Att använda sig av reklam-banners (små annonser) på andras hemsidor är även det en möjlighet för att synas och ett ”musklick” på den leder den intresserade till din e-handelssida. Google AdWords är exempel på online-annonsering som har vuxit enormt.

På Internet finns även diskussionsgrupper och nyhetsgrupper som ofta är knutna till ett intresseområde. Deltag i de grupper som kan vara intresserade av dina produkter eller tjänster och marknadsför ditt företag där.

Att synas i sociala medier kan vara viktigt – Facebook t.ex.

Utnyttja e-post för att skicka ”direktreklam” till utvalda personer eller företag och berätta om vad ditt företag har att erbjuda.

Viktigt är också att utnyttja alla de vanliga reklammedia som finns utanför Internet. Annonser i lämpliga tidningar och facktidskrifter, lokalradio, få tidningar att skriva om att du öppnar en e-handelsplats, annan PR, visa upp sig på mässor är några exempel.

Några optimeringstips riktade mot sökmotorer

  • Webbadressen till sidan. Gärna kopplat till det du säljer. Exempelvis bilspecialisten om det är bilar du håller på med.
  • Nyckelord i undersidornas webbadress.
  • Utnyttja metataggarna.
  • Nyckelord i rubriker.
  • Fet stil, kursiv stil, understrykningar i texten för att markera nyckelord.
  • Få andra att lägga in en länk till din webbplats.

Hur gör andra, se och lär

Innan ditt företag börjar med e-handel föreslår vi en tids surfande bland e-handelsföretag. Välj inte bara företag som har likartade produkter eller tjänster som det ditt företag kommer att erbjuda. Andra företag kan ha gjort smarta lösningar och av detta kan man lära sig mycket.

Titta på hur företagen erbjuder sina produkter eller tjänster och hur du lockas att besöka vissa sidor. Ibland kan det också framgå vilken programvara/system man använder sig av. Tänk även på hur de grafiskt är uppbyggda och hur lätt det är att navigera på dem.

På vilket sätt tar de betalt? Jämför e-handelssidor mellan olika länder.

Lämna en kommentar