Frågorna är bara ett antal exempel inom olika områden. Några är säkert inte heller relevanta för just din verksamhet.
Bostäder/Byggande/Vägar
- Vad händer på din ort (distrikt, region) vad avser byggande?
- Var bygger man?
  - Vad bygger man och för vilket ändamål? (Pendeltågsstation, köpcentra)
- Hur påverkar det man bygger (eller river/lägger ned) företagets framtid?
- Vad händer med ortens fastighetspriser/villapriser etc.?
- Sker inflyttning – utflyttning?
- Vad kostar det att hyra kontorsfastigheter per kvadratmeter? Är det stora lokala, regionala, skillnader?
- Nya vägsträckningar som ändrar förutsättningarna för företag.
Branschbeskrivningar
- Vad händer i din bransch nationellt, regionalt? Hur utvecklas den?
- Sker någon strukturomvandling? Tendenser? Ny teknik? Datorisering?
- Vilka är aktörerna?
- Var finns konkurrenterna? Hur styrs konkurrentföretagen? Vad omsätter de? Hur ser nyckeltalen ut? Hur många anställda har de? Hur höga är personalkostnaderna, investeringarna, marknadsandelarna?
- Är företagen stora eller små, privata eller kooperativ?
- Vad händer, vad är på gång? Vem samlar kraft, resurser, ökar sin marknadsandel på olika sätt?
- Hur är prissättningen, upphandlingen, hur sker marknadsföringen?
- Vilka konkurrenter försvinner genom nedläggning, konkurs eller omprofilering av verksamheten? Varför sker denna förändring – konjunkturberoende? Uppstår ett tomrum på marknaden som du kan utnyttja?
- Finns det nya konkurrenter på gång? Är de nischföretag eller satsar de brett? Kan man identifiera, kvantifiera och reda ut ägarförhållanden? Tänkbara samarbetspartners eller svåra konkurrenter?
Energi
- Påverkar energipriserna din verksamhet?
- Kunder måste förflytta sig? Du måste förflytta dig? På vilket sätt? Har man råd att göra detta i framtiden? Är du därmed rätt lokaliserad?
- Hur kommer skatter och avgifter att påverka t ex transporter?
- Planeras nya skatter och avgifter eller kommer några att försvinna?
Etableringsunderlag
- Hur ser det ut i ditt närområde?
- Befolkningsanalys: Åldersfördelning, kön, inkomstläge, utbildningsnivå, bostadstyp, hushållstyp.
- Bostäder: Hur många bor i villa, radhus, bostadsrätt, hyresrätt? Hur gamla är husen i området? Finns det lediga bostäder? Hyresnivå – trend? Fastighetspriser – trend?
- Fritid: Vad gör människorna på sin fritid? Idrottsaktiviteter – kulturaktiviteter? Hur långt är det till olika aktiviteter?
- Kommunikationer: Hur transporteras varorna? Vem reser? Hur reser man? Är pendlingen stor – åt vilket håll? Telekommunikationerna – bredband etc.?
- Konkurrens: Finns det konkurrens lokalt/regionalt? Vem – storlek, nyetablerade eller väletablerat? Vad omsätter de?
- Social service: Finns det tillräckligt med skolor? Kö till barnomsorg? Finns det vårdcentral?
Finansiering
- Gällande räntor – kostnader för lån?
- Kommunalskatt, hög eller låg?
- Bankservice på orten – tillräcklig?
- Kommunalt etableringsstöd?
Konjunkturen
- Vart är den på väg totalt – i din bransch?
- Orderingång i branschen?
- Försäljningsvolymer för handeln?
- Antal nybilsregistreringar?
- Produktionsvolym? Kapacitetsutnyttjande? Investeringar?
- Tillgång på arbetskraft?
Konkurrentanalyser
- Vem?
- Substitutprodukter (ersättningsprodukter) – vem?
- Tillväxt eller stagnation hos konkurrent?
- Etablerad i hur många år?
- Image – rykte?
- Andel av marknaden?
- Nedläggningar – nybildningar?
- Storlek? Antal anställda? Deras lönsamhet? Nyckeltal?
- Samarbetar de med andra?
Konsumentvanor
- Resvanor – pendlare, tidsåtgång?
- Handlar var – på orten?
- Förflyttar sig pensionärerna?
- Många deltidsarbetande kvinnor – hur beter sig dessa?
- Hur fördelar sig kundernas dygnstid/tidsvanor – arbete, transport, hemarbete, fritid etc.?
- När handlar man – konsumerar man?
- Vem har pengar och vad använder man dessa till?
Kundstruktur/Målgruppsanalyser
- Vem är din typiske kund?
- Finns det potential i andra kundgrupper om du ändrar i t ex marknads- föring, produkten/tjänsten?
- Hur definieras din målgrupp?
- Kan du indela dina kunder i ABC struktur – A köper bra, B normala, C kostar i bearbetning mm och ger lite tillbaka?
- Lägger du störst kraft på A-kunder?
Marknadsbeskrivningar
- Vad är typiskt för din marknad?
- Vad är det som skapar ökad efterfrågan och när sker det vanligen?
- Hur förändras dina kunders (andra företag) marknad?
- Hur mycket är marknaden värd?
- Finns det tendenser på att marknaden (förbrukningen) ökar eller minskar?
- Är omsättningen av företag (kommer och försvinner) stor? Varför?
- Vad gör dina leverantörer? Kommer de att tvingas höja sina priser?
- Din marknads konjunktur – sammanfaller den med de normala konjunktursvängningarna?
- Vilka andra förändringar kan leda till att du påverkas positivt eller negativt?
Omvärldsbevakning
- Vad händer i omvärlden totalt som kan påverka ditt företag, din bransch?
- Oljekris, konflikter, tullar, inköpsbegränsningar till EU-området?
- Vädret – hur påverkar det ditt företag?
- Händelser kan vara smygande eller snabba. Förändringen i IT-sektorn påverkar alla företag på olika sätt – betalningsrutiner, distribution, beställningshantering, utskick, reklam etc. – hur påverkas ditt företag?
Privat konsumtion
- Konsumtionen av varor och tjänster förändras ständigt. Hur är det fördelat på olika kundgrupper?
- Även om du arbetar mot företag så är deras kunder kanske konsumenter som förändrar sina vanor – hur påverkar det dig?
- Hur konsumerar olika hushåll?
Tänk på att din planering – ditt funderande, sträcker sig längre än till själva företagsstarten. Du måste försöka att skapa dig en bild över hur det kommer att se ut åtminstone det närmaste året/åren för att du ska ha god chans att lyckas.