Intäkter minus kostnader ger företagets resultat
Normalt görs budgeten för ett verksamhetsår men det är helt upp till företaget att bestämma vilken period som man vill budgetera. Det finns företag som gör ”rullande” budgetar d.v.s. man ser alltid minst 12 månader framåt. Ett riktigt ”genomgripande” budgetarbete görs dock bara någon gång per år.
Som nystartat företag är det lämpligt att budgetera både startåret och andra årets verksamhet. Visst är osäkerheten stor men den är ändå betydligt mindre än om ingen budget görs alls.
Strukturen på resultatbudgeten är mycket enkel:
+ | Intäkter |
– | Kostnader |
|
|
= | Resultatet |
Om det budgeterade resultatet blir negativt får företaget fundera på olika lösningar för att ändra på detta – innan det är för sent. Kostnaderna kanske kan minskas, t.ex. billigare lokal, förhandla sig till bättre inköpspriser. Intäkterna kan ökas genom att t.ex. priset ändras så att marginalen blir större, förändringar i sortimentet. Som du förstår är budgetering till för att se vad som kan tänkas hända under vissa beräknade förutsättningar och företaget får tid att vidta olika åtgärder.
Att visa ett positivt resultat är nödvändigt om företaget ska överleva på sikt. På kort sikt – i ett uppbyggnadsskede – kan dock företagets resultat vara negativt. Hur länge detta kan fortgå beror på hur länge finansiärer är beredda att skjuta till kapital.
För ett nystartat företag är det nödvändigt att ha en väl genomarbetad resultatbudget att visa upp för eventuella långivare. De vill självklart veta om de vågar låna ut pengar till företaget.
Då företagets ställer upp sin budget är det viktigt att fundera på vilka poster som ska användas, med andra ord vilka inkomster och vilka utgifter kommer att uppstå under året.
Exempel
En enkel budgetuppställning för Blomsterfröjd AB år 2014.
Resultatbudget för Blomsterfröjd AB år 2014 |
||
INTÄKTER | ||
Försäljning snittblommor | 440 000 | |
Försäljning krukväxter | 160 000 | |
Försäljning krukor | 18 000 | |
Försäljning blomsterarrangemang | 52 000 | |
Försäljning övrigt | 15 000 | |
Försäljning summa | 685 000 | |
KOSTNADER VAROR | ||
Inköp snittblommor | 210 000 | |
Inköp krukväxter | 50 000 | |
Inköp krukor | 5 000 | |
Inköp förpackningsmaterial | 12 000 | |
Inköp övrigt | 14 000 | |
Inköp summa | 291 000 | 42 % |
Bruttovinst (marginal) | 394 000 | 58 % |
KOSTNADER ÖVRIGA | ||
Personal (lön, arbetsgivaravgifter) | 250 000 | |
Lokal (hyra, el mm) | 60 000 | |
Försäkring | 5 000 | |
Telefon | 4 000 | |
Bokföring och revision | 9 000 | |
Marknadsföring och reklam | 18 000 | |
Räntekostnader | 3 000 | |
Avskrivningar | 5 000 | |
Diverse kostnader | 10 000 | |
Övriga kostnader summa | 364 000 | |
RESULTAT FÖRE SKATT | 30 000 |